Glødende telefoner: 40.000 henvendelser om NemID-support

Den obligatoriske digitale postkasse giver Nets 75 kroner per henvendelse. Man forventer 40.000 henvendelser.

Artikel top billede

Foto: Povl Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

En aftale mellem Nets og Digitaliseringsstyrelsen skal sikre, at en stribe danske virksomheder holdes omkostningsfri, når de inden for få måneder skal anskaffe sig en såkaldt obligatorisk postkasse.

I forbindelse med oprettelsen skal virksomhederne nemlig samtidig oprette en NemID-medarbejdersignatur, hvor supporten ellers normalt kan koste op til 250 kroner.

Men i stedet betaler Digitaliseringsstyrelsen Nets for de supporthenvendelser, som dukker op.

Digitaliseringsstyrelsen forventer cirka 40.000 support-henvendelser relateret til Digital Post, og prisen på 75 kroner er per henvendelse.

"Det er aftalt mellem Digitaliseringsstyrelsen og Nets DanID, at Digitaliseringsstyrelsen afholder udgifter til supporthenvendelser relateret til udrulningen af Digital Post til virksomhederne." forklarer chefkonsulent Charlotte Jacoby fra Digitaliseringsstyrelsen.

Nets' ansvar

"Digitaliseringsstyrelsen betaler 75 kroner per supporthenvendelse. Det er Nets DanID's ansvar at sikre, at henvendelser relateret til Digital Post håndteres uden udgifter for den enkelte virksomhed," siger Charlotte.

Dermed kan Nets se frem til en samlet sum på tre millioner kroner. Aftalen blev indgået i juni i år, oplyser styrelsen.
 
Nets har nægtet at oplyse, hvor meget man omsætter for i forhold til support på de andre områder, hvor prisen altså er i omegnen af 250 kroner.

Du kan læse om en stiktosset systemingeniør, der fik regninger på NemID-support, her.

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job