Simpel it-løsning forandrede alt for lille dansk flyttefirma

Et lille, simpelt it-system har givet direktøren for et lille flyttefirma orden i fakturaskrivningen og fri i weekenderne. Se hvor enkelt det kan gøres, når virksomheden skal digitaliseres på en forståelig måde.

Artikel top billede

En travl hverdag med bunker af små papirlapper, der fortæller om dagens arbejde, betød weekender med masser af ekstraarbejde for direktøren i det lille flyttefirma VIKA, Lasse Møller.

Han var godt og grundigt træt af at bruge sine fridage på at tyde køresedler og skrive fakturaer.

Med fire flyttebiler og seks ansatte, der afleverer køresedler hver dag, hober opgaverne sig hurtigt op i det lille firma.

"Nogle gange kunne der gå 14 dage, inden vi fik faktureret kunden, og går der så yderligere 14 dage, inden kunden får meldt tilbage, hvis noget er i vejen. På det tidspunkt kan vi måske slet ikke huske, hvad der blev flyttet," fortæller Lasse Møller.

Derfor går han på jagt efter et it-system, der kan bruges til at indtaste fakta om ture, afsende tur-mails og overføre til fakturering i økonomisystemet E-Conomic.

Klar på en uge

I sin jagt stødte han på udvikler Claus Lavendt fra udviklingsfirmaet CODEO, der efter en briefing gik i gang med projektet.

Systemet skulle være enkelt og billigt, og derfor faldt valget på en løsning i udviklingsplatformen FileMaker.

Systemet er bygget op omkring en elektronisk kalender og indrapportering via en iPhone, og allerede en uge efter idéfasen er systemet klar til brug, fortæller Lasse Møller.

I dag styres flytningerne udelukkende via den elektroniske kalender og Apples telefon.

Og kravet om, at det ikke må være raketvidenskab at benytte løsningen, gav pote.

"Det er en kæmpe fordel, at mine folk kan indberette fra en iPhone. Nogle staver ikke særlig godt, og andre er decideret ordblinde. Så er det jo skønt, at de ikke behøver at stave til det hele, fordi der ligger en ordbog i systemet, der automatisk foreslår ord, mens de skriver," forklarer han.

Hver indtastning i systemet genererer en mail, der havner i hans egen indbakke, og information om flytningen kan herefter kopieres over i en faktura.

"Selvfølgelig skal jeg stadig rette teksten lidt til, fordi noget af det ikke er så velformuleret, men det er tusind gange lettere end det håndskrevne system."

Blod på it-tanden

I dag styres kørslerne udelukkende via den elektroniske kalender og via telefonen, når akutte ture kommer ind.

"Der er mange fordele ved at bruge it. Jeg bruger mindre tid på at diskutere regninger med kunder, og mine egne weekender kan jeg nu holde fri. Desuden har jeg fået et bedre cash-flow, fordi pengene kommer ind hurtigere. Og mine seks mand er også godt tilfredse, for de skal ikke bøvle med papirer som tidligere," siger han.

De ansatte har haft let ved at bruge deres iPhone som et arbejdsredskab, fordi de er vant til telefonerne i forvejen.

"Men de skal også i gang med at bruge løsningen på iPad. Fordelen ved iPad er, at de også kan bruge den til underholdning i bilen med film og musik, når de har ventetid. Det gør det lettere at acceptere den som værktøj i det daglige," siger Lasse Møller.

Og han har fået blod på tanden efter at have fået blik på de teknologiske muligheder.

"Det har naturligvis givet mig lyst til at overveje, hvad man ellers kunne ønske sig af udvikling. For måske skulle man udbygge det til et rigtigt kørsels-styringssystem," fortæller flyttemanden.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS