Konkurrence om gadgets skal lokke danskerne til digital post

En konkurrence med navnet "Jagten på Danmarks mest digitale borgere" skal få borgere til at oprette den obligatoriske digitale post.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

I stedet for dummebøder til Danmarks mest fodslæbende it-folk vil Digitaliseringsstyrelsen nu love en gulerod til den kommune, der i perioden fra 25. november 2013 til 25. januar 2014, får flest borgere til at oprette en digital post.

Guleroden består i, at vinder-kommunen kan prale med at have "Danmarks mest digitale borgere", "når de skal promovere kommunen".

"Der udvikles et grafisk koncept, som vinderkommunerne kan bruge på deres hjemmeside og i e-mailsignaturer," skriver arrangøren Digitaliseringsstyrelsen.

Samtidig kan borgere i vinder-kommunen være heldige.

Flere gadgets

"I vinderkommunerne vil der yderligere blive trukket lod om flere gadgets blandt de borgere, der har en digital postkasse," hedder det i meddelelsen fra styrelsen.

I øvrigt kåres både den kommune, hvor flest har tilmeldt sig, men også den kommune med procentvis størst fremgang hædres.

Selve formålet er - sammen med en tilhørende oplysningskampagne - at få borgerne til at tilmelde sig den obligatoriske post, der er deadline på i slutningen af 2014.

Lige nu kæmper mange virksomheder som bekendt med digital post - for her var fristen den 1. november 2013, men det nåede tusindvis af firmaer altså ikke.

Hele ideen med de obligatorisk postkasser er at skabe effektiviseringer for samfundet, da papirbreve vil blive udfaset.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird