Opdaterings-bøf hos Nets: Dankort-terminaler helt i sort

En fejlslagen opdatering hos Nets sendte her til morgen alle Dankort-terminaler i Danmark i sort. Nets kender endnu ikke årsagen til problemet.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

En rutinemæssig system-opdatering hos Nets i nat gik galt og sendte her til morgen de danske Dankort-terminaler i sort.

Det store nedbrud er opstået, fordi alle forbindelserne mellem Nets og de såkaldte datacentraler, der styrer og administrerer Dankort-betalingerne, ikke fungerer, efter at opdateringen blev foretaget i morges klokken 05.15.

"Det er blandt andet SDC, Bankdata og BEC, altså datacentralerne, som kundernes Dankort-betalinger går gennem, som håndterer betalingerne på vegne af bankerne. Normalt kan det være én af disse, der er nede, men i dag er det altså alle datacentralerne, som er ramt," fortæller Ulrik Marchall, der er pressemedarbejder hos Nets.

Nets kæmper i øjeblikket med at få løst problemet, men vil endnu ikke udmelde nogen tidshorisont for en løsning.

Nets: Vi kender ikke den tekniske årsag
Det er endnu sparsomt med tekniske informationer.

Hvilke systemer er blevet opdateret?

"Det har jeg ikke informationer om. Det er en generel fejl på hele Dankort-systemet, der påvirker alle datacentralerne. Jeg har ikke informationer omkring den specifikke årsag," siger Ulrik Marchall.

Er det fordi, at I endnu ikke ved, hvad der er galt?

"Det er fordi, jeg ikke har informationen. Mine kollegaer, der har teknisk indsigt, sidder nu dybt begravet og forsøger at løse problemet," fortæller Ulrik Marchall.

Nets: Vi har fulgt alle procedurer
Tester Nets opdateringerne i et test-miljø, inden opdateringerne installeres i produktionsmiljøet?

"Vi laver opdateringer jævnligt, og det giver som oftest ingen problemer. Her er der et eller andet, der er gået galt. Vi har helt klare procedurer for, hvordan sådan noget skal gøres."

Men tester Nets opdateringerne i et test-miljø, inden opdateringerne rulles ud i et produktionsmiljø?

"Det har jeg endnu ikke den konkrete viden om," siger han.

Læs også:
Det gør ondt i mit hjerte, når Dankortet fejler

Fem firmaer står tilbage som købere af Nets

Nets skal betale dummebøde for langvarigt nedbrud

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S