Telenor-boss: Vi har 150 års erfaring med big data

Du forlanger hele tiden flere data i et hurtigere tempo til din mobil. Det giver teleudbyderne en forretningsplan, men den skal være smart og bygge på dataanalyse. Hør Telenors forklaring på hvorfor.

Artikel top billede

(Foto: Fotograf Camilla Schiøler, camilla@adr.dk, +45 21919132 / Fotograf Camilla Schiøler)

"Big data er ikke noget nyt, vi har haft big data i vores netværk i 150 år. Det var nemlig her, at telegrafen startede i Norge," lyder det fra Berit Svendsen, der er administrerende direktør i Telenor i Norge.

"Men det er først nu, vi kan analysere på de mange data," fortsætter hun.

Selv om teleselskaberne er i hård konkurrence, er der stadig god plads til konkurrenterne, men der er behov for smarte leverancer, og det håndterer Telenor blandt andet gennem analyse af databjergene.

"Vi har den fordel som teleudbyder, at vi leverer kapacitet og hastighed, og kunderne får aldrig nok. Der bliver hele tiden stillet krav om mere. Det er jo en fantastisk ting for os, og det vil efter min mening fortsætte i 30 til 40 år."

Hendes pointe understreges af, at den mobile datatrafik, ifølge Cisco, steg med 81 procent sidste år.

"Med 4G har vi en unik teknologi til at levere den vare. Det er en global platform, der er hurtig og med udviklere, der har lyst til innovation. Det er unikt."

Her tjenes penge

Der skal selvfølgelig tjenes penge på trafikken, og det er her, at dataanalysen kommer ind i billedet.

"Vi skal forstå kundernes behov, og det gør vi gennem analyse af deres adfærd. Helt konkret deler vi kunderne op i kategorier ud fra adfærdsanalyser, og vi kan derved tilbyde dem det rigtige abonnement eller løsning."

En anden model, som hun forventer sig meget af, er VIP-tjenester, der betales og bestilles med det samme.

"På et hotel eller til en konference er net-forbindelsen ofte dårlig, og kunden mangler dataadgang. Derfor arbejder vi på systemer, der eksempelvis kan analysere, hvilke netværk vores brugere er i, og hvilke telefoner de har for at sammenligne disse informationer med deres behov og forbrug."

"Herefter vil vi så levere services, eksempelvis dedikeret hastighed, i realtid og modtage betaling for dem i realtid. Det er det næste trin i vores big data-analyser," siger hun.

Helt ny plan

Analyser af datamængder har stor betydning for teleudbyderen, specielt i forhold til at forretningen har ændret sig markant på bare ganske få år.

Engang bestemte udbyderne alt, eksempelvis hvilke services der skulle udbydes som SMS.

Nu er den magt indskrænket markanet på grund af elementer som nethastighed, smartphones og flere forskellige kommunikationsplatforme.

"I dag er vi begrænsede til at styre netværket, og så kan vi give brugeroplevelser. Derfor analyserer vi på kundernes adfærd," forklarer Berit Svendsen.

"Da vi indførte it-systemet, var vi lidt nervøse, men det har vist sig, at det er meget præcist og langt bedre end en manuel vurdering."

Det er ikke bare selskaberne, der har rykket sig. Det har kunderne også. I dag mødes de typisk på nettet.

"Sociale medier er et eksempel på, hvor man i dag finder kundedata og -relationer som teleleverandør. Har du ikke et aktivt community omkring aktiviteterne her, forsvinder dine kunder til andre, der har. Så simpelt er det," lyder det på klingende norsk.

Læs også:
Dit teleselskab har svært ved at tjene nok penge på dig

Sms'en i frit fald: Danskerne gider den ikke mere

Helt vildt: Så meget mobil-data bruger danskerne

Derfor kan roaming-bombe fra telegigant indleve nyt kapløb

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S