Breaking:Nets med ny strategi: Vil sælge NemID og MitID

Artikel top billede

(Foto: Fotograf Camilla Schiøler, camilla@adr.dk, +45 21919132 / Fotograf Camilla Schiøler)

Telenor-boss: Vi har 150 års erfaring med big data

Du forlanger hele tiden flere data i et hurtigere tempo til din mobil. Det giver teleudbyderne en forretningsplan, men den skal være smart og bygge på dataanalyse. Hør Telenors forklaring på hvorfor.

"Big data er ikke noget nyt, vi har haft big data i vores netværk i 150 år. Det var nemlig her, at telegrafen startede i Norge," lyder det fra Berit Svendsen, der er administrerende direktør i Telenor i Norge.

"Men det er først nu, vi kan analysere på de mange data," fortsætter hun.

Selv om teleselskaberne er i hård konkurrence, er der stadig god plads til konkurrenterne, men der er behov for smarte leverancer, og det håndterer Telenor blandt andet gennem analyse af databjergene.

"Vi har den fordel som teleudbyder, at vi leverer kapacitet og hastighed, og kunderne får aldrig nok. Der bliver hele tiden stillet krav om mere. Det er jo en fantastisk ting for os, og det vil efter min mening fortsætte i 30 til 40 år."

Hendes pointe understreges af, at den mobile datatrafik, ifølge Cisco, steg med 81 procent sidste år.

"Med 4G har vi en unik teknologi til at levere den vare. Det er en global platform, der er hurtig og med udviklere, der har lyst til innovation. Det er unikt."

Her tjenes penge

Der skal selvfølgelig tjenes penge på trafikken, og det er her, at dataanalysen kommer ind i billedet.

"Vi skal forstå kundernes behov, og det gør vi gennem analyse af deres adfærd. Helt konkret deler vi kunderne op i kategorier ud fra adfærdsanalyser, og vi kan derved tilbyde dem det rigtige abonnement eller løsning."

En anden model, som hun forventer sig meget af, er VIP-tjenester, der betales og bestilles med det samme.

"På et hotel eller til en konference er net-forbindelsen ofte dårlig, og kunden mangler dataadgang. Derfor arbejder vi på systemer, der eksempelvis kan analysere, hvilke netværk vores brugere er i, og hvilke telefoner de har for at sammenligne disse informationer med deres behov og forbrug."

"Herefter vil vi så levere services, eksempelvis dedikeret hastighed, i realtid og modtage betaling for dem i realtid. Det er det næste trin i vores big data-analyser," siger hun.

Helt ny plan

Analyser af datamængder har stor betydning for teleudbyderen, specielt i forhold til at forretningen har ændret sig markant på bare ganske få år.

Engang bestemte udbyderne alt, eksempelvis hvilke services der skulle udbydes som SMS.

Nu er den magt indskrænket markanet på grund af elementer som nethastighed, smartphones og flere forskellige kommunikationsplatforme.

"I dag er vi begrænsede til at styre netværket, og så kan vi give brugeroplevelser. Derfor analyserer vi på kundernes adfærd," forklarer Berit Svendsen.

"Da vi indførte it-systemet, var vi lidt nervøse, men det har vist sig, at det er meget præcist og langt bedre end en manuel vurdering."

Det er ikke bare selskaberne, der har rykket sig. Det har kunderne også. I dag mødes de typisk på nettet.

"Sociale medier er et eksempel på, hvor man i dag finder kundedata og -relationer som teleleverandør. Har du ikke et aktivt community omkring aktiviteterne her, forsvinder dine kunder til andre, der har. Så simpelt er det," lyder det på klingende norsk.

Læs også:
Dit teleselskab har svært ved at tjene nok penge på dig

Sms'en i frit fald: Danskerne gider den ikke mere

Helt vildt: Så meget mobil-data bruger danskerne

Derfor kan roaming-bombe fra telegigant indleve nyt kapløb




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
MS Power Platform

På dette seminar kan du høre mere om mulighederne i Power Apps, og hvordan du kommer igang med at skabe værdi med Microsofts low code/no code-platform. Du kan også få inspiration fra organisationer, der i dag allerede er godt i gang og som har gjort sig deres erfaringer med platformen. Hvad virker? Og hvad virker ikke?

28. september 2022 | Læs mere


Strategisk brug af cloud: Få styr på compliance, infrastruktur og industry clouds

På denne konference klæder vi dig på at træffe de strategiske de valg, som der ligger bag hybrid cloud. Og vi går i dybden med de compliance- og sikkerhedsmæssige udfordringer og beslutninger der følger med cloud-løsninger

29. september 2022 | Læs mere


Årets CISO 2022 - Sådan arbejder du med sikkerhed, systemer og ledelse

I både offentlige og private organisationer er der behov for at uddanne, rekruttere og fastholde de bedste it-sikkerhedsfolk, fordi sikkerhedsudfordringerne konstant forandres. Derfor sætter vi fokus på best practice inden for it-sikkerhed, og vi vil samtidig fremhæve de personer i Danmark, der gør et ekstra stykke arbejde for at styrke den digitale sikkerhed. Vi hylder derfor årets CISO 2022 på denne konference.

05. oktober 2022 | Læs mere






CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital