Spil og tegneserie mødes på tablet

Den lille danske spiludvikler Amazu kombinerer i spillet Light Apprentice japansk inspireret rollespil med tegneserieruder og talebobler.

Artikel top billede

Et sted dybt ned under overfladen på en klode, der er sønderflået af krig og ødelæggelse, er Nate indefrosset i krystal - her har han været i dvale de sidste 300 år. Han er en af fem særlige børn begavet med magiske kræfter, de såkaldte apprentices, som er udset til at beskytte verdenen mod de hændelser, som nu har lagt jorden øde hen.

Det er her, magikeren Tlob finder og befrier ham, og på trods af at Nate synes at være blevet drænet for magiske kræfter, sætter de sammen kurs mod overfladen og et eventyr, der skal føre de fem apprentices sammen og genoprette klodens balance.

Webtegneserie bliver til spil

Historien om Nate dukkede oprindeligt op i webtegneserien Light Apprentice Nate, som spiludvikleren Igor Noronha skrev og tegnede for seks år tilbage. Tegneserien var inspireret af spillenes verden, og det har været naturligt at tage konceptet videre i retning af en mere interaktiv oplevelse.

De fortællende elementer i Light Apprentice formidles derfor i tegneserieform med dertilhørende fartstreger, billedruder og talebobler og i et grafisk udtryk, som ikke lader tvivl tilbage om hverken udgangspunkt eller inspirationskilder.

I forhold til almindelige tegneserier på tablet savner Light Apprentice imidlertid friheden til at bladre tilbage i handlingen, og hver ny tegning skal klikkes frem, hvilket giver en staccato-læseoplevelse.

Klar til turbaseret kamp

De fortællende tegneseriesekvenser bliver undervejs afløst af adventuretilstand, hvor omgivelserne som i et klassisk adventurespil skal udforskes. Der skal findes kontakter, aktiveres elementer og ikke mindst skal Nate og Tlob tage kampen mod nogle af de grumme væsner, der rumsterer i de underjordiske gange.

Kampsystemet er meget enkelt og ikke mindst turbaseret. Spilleren vælger handlingerne for Tlob og Nate, om der skal angribes eller reageres defensivt, bruges magi, sværd eller magiske drikke. Der er et meget velkomment element af timing i kampene og så en smule behov for strategisk tanke.

Men hverken kampene eller opgaverne undervejs nærmer sig noget, der virker blot en smule svært - det er knap i nærheden af udfordrende. Systemet henter inspiration fra japanske rollespil, og Nate og Tlob stiger også i niveau undervejs, men den store dybde i gameplay udebliver. Det er ærgerligt.

Meget kort fornøjelse

En af årsagerne til at Light Apprentice aldrig når at udvikle sig alverden er, at det ikke tager meget mere end 30 minutter at gennemspille det første kapitel - der er endnu tre kapitler på vej til spillet, men omfanget af disse er ukendt.

Hvis de efterfølgende kapitler imidlertid er af samme begrænsede størrelse som det første, så bliver Light Apprentice, med en pris på 19-20 kroner for det første kapitel, en noget kostbar spiloplevelse, som er mere konceptuelt interessant end værd at investere i.

iTunes

Android

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S