Spil og tegneserie mødes på tablet

Den lille danske spiludvikler Amazu kombinerer i spillet Light Apprentice japansk inspireret rollespil med tegneserieruder og talebobler.

Artikel top billede

Et sted dybt ned under overfladen på en klode, der er sønderflået af krig og ødelæggelse, er Nate indefrosset i krystal - her har han været i dvale de sidste 300 år. Han er en af fem særlige børn begavet med magiske kræfter, de såkaldte apprentices, som er udset til at beskytte verdenen mod de hændelser, som nu har lagt jorden øde hen.

Det er her, magikeren Tlob finder og befrier ham, og på trods af at Nate synes at være blevet drænet for magiske kræfter, sætter de sammen kurs mod overfladen og et eventyr, der skal føre de fem apprentices sammen og genoprette klodens balance.

Webtegneserie bliver til spil

Historien om Nate dukkede oprindeligt op i webtegneserien Light Apprentice Nate, som spiludvikleren Igor Noronha skrev og tegnede for seks år tilbage. Tegneserien var inspireret af spillenes verden, og det har været naturligt at tage konceptet videre i retning af en mere interaktiv oplevelse.

De fortællende elementer i Light Apprentice formidles derfor i tegneserieform med dertilhørende fartstreger, billedruder og talebobler og i et grafisk udtryk, som ikke lader tvivl tilbage om hverken udgangspunkt eller inspirationskilder.

I forhold til almindelige tegneserier på tablet savner Light Apprentice imidlertid friheden til at bladre tilbage i handlingen, og hver ny tegning skal klikkes frem, hvilket giver en staccato-læseoplevelse.

Klar til turbaseret kamp

De fortællende tegneseriesekvenser bliver undervejs afløst af adventuretilstand, hvor omgivelserne som i et klassisk adventurespil skal udforskes. Der skal findes kontakter, aktiveres elementer og ikke mindst skal Nate og Tlob tage kampen mod nogle af de grumme væsner, der rumsterer i de underjordiske gange.

Kampsystemet er meget enkelt og ikke mindst turbaseret. Spilleren vælger handlingerne for Tlob og Nate, om der skal angribes eller reageres defensivt, bruges magi, sværd eller magiske drikke. Der er et meget velkomment element af timing i kampene og så en smule behov for strategisk tanke.

Men hverken kampene eller opgaverne undervejs nærmer sig noget, der virker blot en smule svært - det er knap i nærheden af udfordrende. Systemet henter inspiration fra japanske rollespil, og Nate og Tlob stiger også i niveau undervejs, men den store dybde i gameplay udebliver. Det er ærgerligt.

Meget kort fornøjelse

En af årsagerne til at Light Apprentice aldrig når at udvikle sig alverden er, at det ikke tager meget mere end 30 minutter at gennemspille det første kapitel - der er endnu tre kapitler på vej til spillet, men omfanget af disse er ukendt.

Hvis de efterfølgende kapitler imidlertid er af samme begrænsede størrelse som det første, så bliver Light Apprentice, med en pris på 19-20 kroner for det første kapitel, en noget kostbar spiloplevelse, som er mere konceptuelt interessant end værd at investere i.

iTunes

Android

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S