GN Netcom har ramt en guldåre: Er klar til at indtage verden

Computerworld Top 100: GN Netcom er allerede nummer et på det globale marked for headsets - og selskabet kan sagtens fortsætte den flotte vækst.

Danske GN Netcom er det nærmeste man i dag kommer et eksempel på en dansk producent af it-hardware med global succes.

Selskabets kerneforretning er headsets og software til den slags tele- og kommunikationsløsninger, som går under navnet unified communications (UC).

Her har den traditionsrige GN-koncern i løbet af det sidste halvandet årti skabt det globalt anerkendte brand, Jabra.

Og for mindre end et år siden mundede det ud i, at GN Netcom overhalede amerikanske Plantronics som den globalt førende producent indenfor UC-hardware.

Den præstation sætter også et aftryk i Computerworlds Top 100 2014, hvor GN Netcom vinder hele to kategorier - "hardware" og "tele- og netværksudstyr".

Med en 2013-omsætning på 2,1 milliarder kroner i 2013 er GN Netcom dog stadig lillebror i GN-koncernen hvor høreapparatproducenten GN Resound dobler op med et salg på godt fire milliarder kroner.

Men modsat storebror præsterede GN Netcom i 2013 en imponerende vækst i omsætning på 19 procent og et overskud før skat på 491 millioner kroner.

Fortsat udsigt til vækst
Skal man tro aktieanalytiker i Sydbank, Morten Imsgard, bliver det ikke sidste gang, man hører om flotte vækstrater og solid indtjening fra den danske succeshistorie.

I takt med at den traditionelle skrivebordstelefon er ved at blive fortrængt af tele-løsninger, der er integreret med kontorsoftware, databaser og økonomisystemer, skal der stadig være et headset til hver medarbejder, så de kan tale med kolleger og kunder.

"Industrien er kendetegnet ved en unik vækstmulighed indenfor de næste fem år drevet af unified communications. Kommunikationsplatformen flytter sig fra den traditionelle bordtelefon og ind i computerne på arbejdspladsen, hvor softwareløsninger fører til et større brug af headsets på kontorarbejdspladserne," siger Morten Imsgard til Computerworld.

Med produkter, der både når det gælder holdbarhed og lydkvalitet ligger i den absolut øverste ende af kvalitetspektret, har GN Netcom placeret sig i et af it-branchens største og mest lukrative smørhuller.

Her tæller det ifølge Morten Imsgard også med på plussiden, at GN Netcom har forstået, at successen står og falder med gnidningsfri integration med kundernes it-systemer og et højt serviceniveau.

Han forventer derfor, at GN Netcom de næste fem-seks år vil få vækstrater på gennemsnitligt ti procent årligt.

Samtidig har GN Netcom indgået samarbejder med de dominerende spillere på markedet for unified communications som Microsoft, Cisco og Avaya.

"Lige nu har selskabet positioneret sig som den førende aktør i et marked, som vil udvise relativ tocifrede vækstrater i en årrække. Den gammeldags telefon er simpelthen ved at uddø som et standard-setup på arbejdspladsen, mens headsettet vil overleve i bedste velgående," siger Morten Imsgard.

"Det er det, GN Netcom skal forsøge at komme ombord i de næste år. For det første skal man være stærke på produktudviklingen og få søsat de rigtige produkter med de rigtige samarbejdspartnere. Der er de virkelig godt kørende i øjeblikket."

"Man har samarbejde med største softwareleverandører indenfor UC og en produktpipeline, der bliver anset for at være noget af det bedste i industrien," siger Morten Imsgard.

God hardware er ikke nok
Han peger på, at GN Netcom udover sine stærke produkter også har forstået, at god hardware ikke er nok til at vinde krigen mod konkurrenterne.

"Når GN vinder ordrer på 150.000 headsets, som skal rulles ud i en global virksomhed, skal implementeringen være så smertefri og elegant som muligt. Man vinder lige så meget ordrerne, fordi man er lige så god på service- og softwaresiden, som man er på selv det fysiske headset," siger Morten Imsgard.

Fremtidsscenariet har også sat aftryk på ledelsesgangen, hvor it-veteranen Mogens Elsberg efter flere års arbejde med en vellykket turnaround i november i fjor blev erstattet af Niels Svenningsen, der med en fortid som europæisk chef i Hitachi Data Systems og en årrække som direktør i HP Danmark har en mere salgsorienteret profil.

Udover produktudvikling fik Mogens Elsberg også ændret selskabets salgsstrategi, så man i dag satser 100 procent på indirekte salg gennem et globalt net af 1500 forhandlere, som er mere eller mindre specialiseret i UC-løsninger. Det træk er også med til at skabe tillid til Netcoms produkter ude hos kunderne.

Valget af Niels Svenningsen er i det lys logisk, mener Morten Imsgard. For nu er det toplinie-fokus, der skal drive GN Netcoms forretning fremad.

"Man kan se det som et naturligt skridt. GN Netcom har været på en rejse, hvor man har endevendt butikken og gjort den mere strømlinet og mere lønsom," siger han.

"Nu har man fundet ud af hvilke produktkategorier og hvilket forretnings-setup, man skal satse, og nu står man ved indgangen til en periode, hvor det i langt højere grad drejer sig om at få skubbet produkter over disken. Så det er måske meget naturligt at man laver det skifte og får en ind, som har noget indblik i, hvordan man vinder store kunder og pusher produkter," siger Morten Imsgard.

Det har ikke været muligt for Computerworld at få et interview med GN Netcoms direktør, Niels Svenningsen.

Læs også:

Mogens Elsberg: Her er min plan for e-conomic

Danskere dominerer Dynamics-hitliste



IT-JOB
Se flere it-job hos
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021 - trends, teknologi, innovation og organisationsformer

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

15. april 2021 | Læs mere


Sådan gør IT bæredygtighed til en god forretning

Presset øges i disse år på virksomheder for at begrænse klimabelastningen. IT og teknologi spiller en nøglerolle i arbejdet, hvilket er emnet for denne konference. Her kan du blive klogere på, hvordan du aktivt arbejder for at kombinere effektiv og lønsom forretningsdrift med en effektiv bæredygtighedsindsats.

20. april 2021 | Læs mere


The Successful Journey to the Cloud

Cloud usage on enterprise level is growing rapidly and for good reason. With the flexibility and scalability offered by cloud, businesses and organizations can harness new technologies, increase resiliency and adapt to changing demands at an unprecedented level. In this webinar we address some of the important issues to consider when embarking on your cloud adoption journey.

21. april 2021 | Læs mere






Premium
Microsoft klar med splinternye bærbare: Endelig undgår selskabet en fatal fejltagelse
Microsoft er klar med fjerde generation af sin Surface Laptop. Og her undgår Microsoft omsider at være for karrig med lagerpladsen.
Computerworld
Sikkerhedshul i sundhed.dk gør det let at snyde med coronapas
Et hul i sikkerheden hos sundhed.dk åbner op for, at coronapas-ejere kan ændre på de svar, der står i passet. Men det er dokumentfalsk, advarer sundhed.dks direktør.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.