GN Netcom har ramt en guldåre: Er klar til at indtage verden

Computerworld Top 100: GN Netcom er allerede nummer et på det globale marked for headsets - og selskabet kan sagtens fortsætte den flotte vækst.

Danske GN Netcom er det nærmeste man i dag kommer et eksempel på en dansk producent af it-hardware med global succes.

Selskabets kerneforretning er headsets og software til den slags tele- og kommunikationsløsninger, som går under navnet unified communications (UC).

Her har den traditionsrige GN-koncern i løbet af det sidste halvandet årti skabt det globalt anerkendte brand, Jabra.

Og for mindre end et år siden mundede det ud i, at GN Netcom overhalede amerikanske Plantronics som den globalt førende producent indenfor UC-hardware.

Den præstation sætter også et aftryk i Computerworlds Top 100 2014, hvor GN Netcom vinder hele to kategorier - "hardware" og "tele- og netværksudstyr".

Med en 2013-omsætning på 2,1 milliarder kroner i 2013 er GN Netcom dog stadig lillebror i GN-koncernen hvor høreapparatproducenten GN Resound dobler op med et salg på godt fire milliarder kroner.

Men modsat storebror præsterede GN Netcom i 2013 en imponerende vækst i omsætning på 19 procent og et overskud før skat på 491 millioner kroner.

Fortsat udsigt til vækst
Skal man tro aktieanalytiker i Sydbank, Morten Imsgard, bliver det ikke sidste gang, man hører om flotte vækstrater og solid indtjening fra den danske succeshistorie.

I takt med at den traditionelle skrivebordstelefon er ved at blive fortrængt af tele-løsninger, der er integreret med kontorsoftware, databaser og økonomisystemer, skal der stadig være et headset til hver medarbejder, så de kan tale med kolleger og kunder.

"Industrien er kendetegnet ved en unik vækstmulighed indenfor de næste fem år drevet af unified communications. Kommunikationsplatformen flytter sig fra den traditionelle bordtelefon og ind i computerne på arbejdspladsen, hvor softwareløsninger fører til et større brug af headsets på kontorarbejdspladserne," siger Morten Imsgard til Computerworld.

Med produkter, der både når det gælder holdbarhed og lydkvalitet ligger i den absolut øverste ende af kvalitetspektret, har GN Netcom placeret sig i et af it-branchens største og mest lukrative smørhuller.

Her tæller det ifølge Morten Imsgard også med på plussiden, at GN Netcom har forstået, at successen står og falder med gnidningsfri integration med kundernes it-systemer og et højt serviceniveau.

Han forventer derfor, at GN Netcom de næste fem-seks år vil få vækstrater på gennemsnitligt ti procent årligt.

Samtidig har GN Netcom indgået samarbejder med de dominerende spillere på markedet for unified communications som Microsoft, Cisco og Avaya.

"Lige nu har selskabet positioneret sig som den førende aktør i et marked, som vil udvise relativ tocifrede vækstrater i en årrække. Den gammeldags telefon er simpelthen ved at uddø som et standard-setup på arbejdspladsen, mens headsettet vil overleve i bedste velgående," siger Morten Imsgard.

"Det er det, GN Netcom skal forsøge at komme ombord i de næste år. For det første skal man være stærke på produktudviklingen og få søsat de rigtige produkter med de rigtige samarbejdspartnere. Der er de virkelig godt kørende i øjeblikket."

"Man har samarbejde med største softwareleverandører indenfor UC og en produktpipeline, der bliver anset for at være noget af det bedste i industrien," siger Morten Imsgard.

God hardware er ikke nok
Han peger på, at GN Netcom udover sine stærke produkter også har forstået, at god hardware ikke er nok til at vinde krigen mod konkurrenterne.

"Når GN vinder ordrer på 150.000 headsets, som skal rulles ud i en global virksomhed, skal implementeringen være så smertefri og elegant som muligt. Man vinder lige så meget ordrerne, fordi man er lige så god på service- og softwaresiden, som man er på selv det fysiske headset," siger Morten Imsgard.

Fremtidsscenariet har også sat aftryk på ledelsesgangen, hvor it-veteranen Mogens Elsberg efter flere års arbejde med en vellykket turnaround i november i fjor blev erstattet af Niels Svenningsen, der med en fortid som europæisk chef i Hitachi Data Systems og en årrække som direktør i HP Danmark har en mere salgsorienteret profil.

Udover produktudvikling fik Mogens Elsberg også ændret selskabets salgsstrategi, så man i dag satser 100 procent på indirekte salg gennem et globalt net af 1500 forhandlere, som er mere eller mindre specialiseret i UC-løsninger. Det træk er også med til at skabe tillid til Netcoms produkter ude hos kunderne.

Valget af Niels Svenningsen er i det lys logisk, mener Morten Imsgard. For nu er det toplinie-fokus, der skal drive GN Netcoms forretning fremad.

"Man kan se det som et naturligt skridt. GN Netcom har været på en rejse, hvor man har endevendt butikken og gjort den mere strømlinet og mere lønsom," siger han.

"Nu har man fundet ud af hvilke produktkategorier og hvilket forretnings-setup, man skal satse, og nu står man ved indgangen til en periode, hvor det i langt højere grad drejer sig om at få skubbet produkter over disken. Så det er måske meget naturligt at man laver det skifte og får en ind, som har noget indblik i, hvordan man vinder store kunder og pusher produkter," siger Morten Imsgard.

Det har ikke været muligt for Computerworld at få et interview med GN Netcoms direktør, Niels Svenningsen.

Læs også:

Mogens Elsberg: Her er min plan for e-conomic

Danskere dominerer Dynamics-hitliste

Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Bording Data A/S
Udvikling og salg af software til integration, kommunikation og e-handel samt ERP med fokus på detailhandlen, digitale abonnementer og dagblade/magasiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Microsofts løsninger: Mod den store digitale transformation

Vi er for fuld fart i gang med den store digitale transformation, der med smarte it-systemer kommer til at ændre en meget stor del af vores processer, produktion og måde at arbejde på. På denne konference vil du kunne høre om de seneste bud på it-systemer, der i Microsoft-universet understøtter kursen mod den digitale transformation og smart it-udnyttelse.

28. februar 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

01. marts 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

08. marts 2017 | Læs mere






CIO
It-chef i dybet: "Hele vores it-infrastruktur er jo bygget op fra bunden, og alt - inklusive mig selv - forsvinder jo, når vi er færdige i 2018"
Interview: Martin Lauritsen er it-chef på Metro-byggeriet i København, hvor han skal holde internettet i gang og industrispioner ude af 22 byggepladser i hovedstaden. Det er noget af en opgave.
Comon
Sådan installerer du Googles bil-system, Android Auto, på din smartphone
Android Auto har indtil nu krævet en bil med indbygget computer med touchskærm for at kunne fungere. Nu kan du installere systemet på din Android-telefon og benytte den som bil-computer og navigations-system. Se her, hvordan du gør.
Channelworld
Tidligere Atea-boss Claus Hougesen er færdig som direktør i 3A-it: Her er årsagen
Claus Hougesen er stoppet som administrerende direktør for 3A-it og har i stedet overladt posten til Preben Jensen, der ligeledes har en fortid hos Atea.
White paper
Telefoni i skyen - få mere ud af Office 365
Dette whitepaper sætter fokus på, hvordan I kan komme godt i gang med cloud-telefoni via O365, samt udnytte de nye kommunikationsmuligheder optimalt.