Artikel top billede

Oracle-kunder har nul tillid til Oracle: Klager til Ellison over Oracles 'fjendtlige kunderelationer'

Dårlig kommunikation om Oracles licens- og auditeringspolitik har sendt kundernes tillid til firmaet helt i bund, viser ny rapport. Det kan stille sig i vejen for softwaregigantens ambition om at sælge flere cloud-løsninger, lyder det fra brancheorganisation, som nu forsøger at råbe topchef Larry Ellison op.

Ni ud af 10 Oracle-kunder stoler ikke på firmaets informationer om ændringer af licensregler.

Og færre end hver fjerde kunde siger, at de får tilstrækkelig hjælp i forbindelse med licensaudits og fornyelser af kontrakter.

Det viser en rapport, fra den britiske brancheorganisation Campaign for Clear Licensing (CCL), som i rapporten har spurgt mere end 100 Oracle-kunder om deres samarbejde med softwaregiganten.

Resultaterne har nu fået CCL til at skrive en åbent brev til Oracles topchef Larry Ellison med en skarp advarsel om, at der er en "rodfæstet mistillid" til Oracle blandt selskabets kunder.

'Fjendtlige kunderelationer'

CCL advarer samtidig om, at Oracles "overvejende fjendtlige" kunderelationer er en barriere for Oracles ønske om at få kunderne til at omfavne de cloud-services, som er en central del af Oracles fremtidige strategi.

"Forsømmer man at forholde sig til bekymringerne, vil det gå ud over Oracles evne til at overbevise kunderne om at adoptere selskabets cloud computing services, fordi mange kunder er bekymrede for, at cloud computing vil låse dem endnu stærkere til Oracle, end de er i forvejen," hedder det i opråbet til Larry Ellison.

Oracle har sat som mål, at salget af cloud-løsninger i det kommende regnskabsår skal fordobles til mere end en milliard dollar.

Men CCL peger samtidig på, at Oracles nuværende cloud-salg kun udgør omkring fem procent af selskabets samlede omsætning.

Samtidig med offentliggørelsen af brevet til Larry Ellison har CCL fremlagt en række anbefalinger til, hvordan Oracle kan komme kunderne bedre i møde.

Anbefalingerne er baseret på en rundspørge blandt 80 Oracle-kunder.

Her peger kunderne på behovet for større klarhed om Oracles strategi og bedre information om firmaets auditeringskrav.

Læs også:

Blæser til kamp mod licens-audits: Sådan får vi prisen ned

Oracle: Her er den reelle grund til at licens-audits kan ramme så tungt




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Er der en vej uden om usikker, kostbar og kompleks clouddrift?

Få indsigt i konklusionerne fra en nylig, storstilet undersøgelse fra Computerworld og Veritas med svar fra mere end 100 danske IT-topchefer i detaljer om deres erfaringer med de seneste års bevægelse mod cloudbaserede platforme og services. Derudover får du bud på, hvordan man som virksomhed både høster fordelene ved øget clouddrift og et stigende antal leverandører. Vel at mærke samtidig med, at man får det overblik, som gør det muligt at drive infrastrukturen sikkert og effektivt.

05. oktober 2023 | Læs mere


Hvor kommer cybertruslerne fra i OT-miljøer?

Sammen med en række eksperter vil du blive indviet, hvilke udfordringer virksomheder typisk skal forholde sig til, for at sikre OT-miljøet mod udefrakommende trusler og cyberangreb.

10. oktober 2023 | Læs mere


Øg virksomhedens agilitet med modulære og fleksible forretningssystemer

Hvordan kan kravet til øget fleksibilitet og agilitet afspejles i din virksomheds valg af forretningssystemer? Med udgangspunkt i Microsoft Dynamics 365-platformen giver vi i webinaret inspiration til, hvordan du bliver i stand til at reagere hurtigt på skiftende markedsvilkår, begivenheder og kriser, der kan udfordre din forretning.

11. oktober 2023 | Læs mere