Oracle-kunder har nul tillid til Oracle: Klager til Ellison over Oracles 'fjendtlige kunderelationer'

Dårlig kommunikation om Oracles licens- og auditeringspolitik har sendt kundernes tillid til firmaet helt i bund, viser ny rapport. Det kan stille sig i vejen for softwaregigantens ambition om at sælge flere cloud-løsninger, lyder det fra brancheorganisation, som nu forsøger at råbe topchef Larry Ellison op.

Artikel top billede

Ni ud af 10 Oracle-kunder stoler ikke på firmaets informationer om ændringer af licensregler.

Og færre end hver fjerde kunde siger, at de får tilstrækkelig hjælp i forbindelse med licensaudits og fornyelser af kontrakter.

Det viser en rapport, fra den britiske brancheorganisation Campaign for Clear Licensing (CCL), som i rapporten har spurgt mere end 100 Oracle-kunder om deres samarbejde med softwaregiganten.

Resultaterne har nu fået CCL til at skrive en åbent brev til Oracles topchef Larry Ellison med en skarp advarsel om, at der er en "rodfæstet mistillid" til Oracle blandt selskabets kunder.

'Fjendtlige kunderelationer'

CCL advarer samtidig om, at Oracles "overvejende fjendtlige" kunderelationer er en barriere for Oracles ønske om at få kunderne til at omfavne de cloud-services, som er en central del af Oracles fremtidige strategi.

"Forsømmer man at forholde sig til bekymringerne, vil det gå ud over Oracles evne til at overbevise kunderne om at adoptere selskabets cloud computing services, fordi mange kunder er bekymrede for, at cloud computing vil låse dem endnu stærkere til Oracle, end de er i forvejen," hedder det i opråbet til Larry Ellison.

Oracle har sat som mål, at salget af cloud-løsninger i det kommende regnskabsår skal fordobles til mere end en milliard dollar.

Men CCL peger samtidig på, at Oracles nuværende cloud-salg kun udgør omkring fem procent af selskabets samlede omsætning.

Samtidig med offentliggørelsen af brevet til Larry Ellison har CCL fremlagt en række anbefalinger til, hvordan Oracle kan komme kunderne bedre i møde.

Anbefalingerne er baseret på en rundspørge blandt 80 Oracle-kunder.

Her peger kunderne på behovet for større klarhed om Oracles strategi og bedre information om firmaets auditeringskrav.

Læs også:

Blæser til kamp mod licens-audits: Sådan får vi prisen ned

Oracle: Her er den reelle grund til at licens-audits kan ramme så tungt

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Dansk Fundamental Metrologi A/S

IT Specialist with Expertise in Microsoft Technologies and Programming

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Erfaren Linux Operations Engineer

Nordjylland

Rambøll Management Consulting

Senior Software Engineer

Midtjylland

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse