Fortalt til: Henrik Rasch

Mennesker i IT

Udgivet 18. februar 2015 kl. 14.02
De indiske it-folk, som jeg møder i mit arbejde i Tata Consultancy Group, er virkeligt dygtige og erfarne globetrottere og noget helt andet end vores stereotype billede af en supporter på et call-center i Mumbai.

De kommer til os med en enorm erfaringsbase, som jeg ikke har set hos danske konsulenter. Det er kolleger med et stort globalt udsyn.

Det er ikke ualmindeligt, at mine indiske kolleger har arbejdet for store multinationale koncerner som Glaxo SmithKline, Eli Lilly, Wyeth, Proctor & Gamble, Nestlé og Unilever.

Inderne kommer så ind i den her lidt pudsige danske kultur, hvor de møder en helt anden mentalitet end den, som de er opdraget med, for den danske virksomhedsmodel er kendetegnet ved at være meget delegeret, og at folk langt nede i hierarkiet ofte har kompetence til at tage beslutninger.

Her fornærmer man ikke folk ved at sige nej. Danskere er kendt for at være meget direkte, og hvis en dansker bliver sur, er det ofte fordi, at du ikke har delt en viden, som var relevant for et samarbejde.

Inderne kommer til gengæld fra det, som jeg vil kalde en forsigtighedskultur, og et af de vigtigste råd, som jeg giver dem, er, at de skal huske, at det er svært at fornærme en dansker.

For ikke så længe siden havde vi en præsentation på et test-projekt.

Præsentationen gik godt. Kunden var interesseret, aktiv, engageret og stillede mange spørgsmål. Men bagefter var holdet lidt modfaldent, for folk følte, at de mange spørgsmål var udtryk for, at vores præsentation ikke var klar nok.

Jeg fortalte, at det faktisk forholdt sig modsat: At mange spørgsmål viser engagement og interesse. Vi gik da også hen og vandt opgaven.
Peter Winther-Schmidt, direktør, Tata Consultancy Services (TCS). Her sammen med sine to indiske kolleger Jay Kumar (midt) og Manish Singh (th).

Flere mennesker i IT Om mennesker i it



Premium
Test: Kæmpestort gaming-headset er perfekt til dine lange Teams-møder - men har også nogle besværligheder
Længe før vi andre blev slået hjem til hjemmekontorets endeløse webmøder har gamerne gennemskuet behovet for komfortabelt grej. Så vi tog danske EPOS top gamingheadset med på arbejde. Læs testen her.
Computerworld
Biden sender skjult besked til kode-folket: "Hvis du læser dette, har vi brug for din hjælp”
En stående invitation er blevet opdaget i kildekoden på Det Hvide Hus' hjemmeside. Men den er kun til de eksperter, der selv kan finde den.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
White paper
Her skal du passe på: Rapport fra cyberkrigens frontlinje
I 2020 blev cyberangreb hyppigere og stadig mere alvorlige, og i CrowdStrike Services Cyber Front Lines Report 2020 har du læse, hvor udfordringerne er størst. Rapporten dokumenterer blandt andet, at 63 pct. af alle angreb var økonomisk motiverede – og at hovedparten af angriberne benytter ransomware. Samtidigt bliver de afkrævede beløb større og større, og de kriminelle truer nu ikke kun med at slette data. Stadig oftere sker det, at de cyberkriminelle aktivt analyserer data og undersøger, om der kan sættes trumf på truslen ved true med at lække eller sælge følsomme informationer.