Saxo: Ny it-platform skal gøre det billigere at overføre dine penge

Saxo Bank vil tjene penge på at overføre dine penge mellem forskellige lande. Banken har bygget it-løsningen sammen med Oracle i Indien.

Interview: Saxo Bank har bygget en betalingsplatform, der kan tilbyde internationale pengeoverførsler uden om de traditionelle banker.

Et it-system, der kan veksle valuta og sende penge mellem forskellige lande til en lav pris per transaktion.

"Fra at det måske i dag tager tre dage at få penge til England, hvor der samtidig er store gebyrer forbundet ved det, så kan vi klare opgaven på sekunder," fortæller Christian Heiner Schmidt, der er chef for it i Saxo Payments.

80 procent standard og 20 procent specialudvikling
It-platformen er stykket sammen af Saxo Payments, der er et datterselskab til banken.

"Det er i høj grad et stykke it-udviklingsarbejde, der ligger til grund for løsningen. Vi bygger it-løsningerne efter en 20/80 model, hvor vi primært anvender standardprodukter, som vi lægger vores egen forretningslogik hen over."

Løsningen er bygget op omkring en hel del Oracle-teknologi.

"Mange forbinder Oracle med databaser, men firmaet har også en masse teknologi, der passer ind i finansbranchen, og den har vi benyttet os af.

Den underliggende funktionalitet er således fra Oracle i form af firmaets cloud-miljø, der er baseret i England.

"Vi er baseret i skyen med Oracles applikationer og sikkerhedslag," fortæller Christian Heiner Schmidt.

"Sikkerhed er en af de vigtigste discipliner at have på plads, og det har vi købt os til. Alt er placeret i sikre miljøer hos Oracle."

Oven på Oracles applikationsunivers har Saxo Payment lagt sin egen logik og tilpasset det til behovene.

"Vi retter til, så tingene opfører sig, som vi gerne vil have det. Det handler blandt andet om give det sidste edge i servicelaget eller brugerfladen. Det er her vi adskiller os fra konkurrenterne."

Mange, lange ture til Indien
Meget af udviklingsarbejdet er foregået i Indien, og det har betydet en del rejseri for Christian Heiner Schmidt og hans kollegaer.

"I løbet af de sidste to år har vi været i Indien fem gange af fjorten dages varighed, så vi har opholdt os rigtig længe i Bangalore," griner han.

Hvad skal it-løsningen helt konkret bruges til?

"Det er egentlig nogle ret enkle rutiner, vi løser indenfor globale betalinger. Vi vil gerne være økosystem mellem de store kreditkort-firmaer og de handlende, der skal have deres penge. Når du købe en fadøl på en bar i udlandet skal dine penge sendes til ham, der har solgt dig fadøllen," fortæller han, og fortsætter:

"Normalt vil en bank-løsning have en masse funktioner, mens vi har valgt at dække over et lille område, der skal gøre det muligt for betalingsvirksomheder, som Nets, at tilbyde hurtige og billige pengeoverførsler til de butikker, betalings-virksomhederne har som kunder."

Indtil videre oplyser Saxo Payment, at de har indgået aftaler med mere end 30 forskellige virksomheder, blandt andet First Data, der er en af verdens største indløser af kreditkort.

"First Data har været meget interesseret i at bruge betalingsplatformen i firmaets egen infrastruktur, og det er lige præcis det, vi kan."

Læs også:
HP's it-folk ligger vandret op til opsplitning: Så mange API'er skal flyttes og rettes

Mød Danmarks fem bedste CIO'er - når innovationen er brændstoffet




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
ED A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere


Er du klar til at rekruttere de attraktive it-talenter i 2021?

Hvad betyder aller mest for danske it-kandidater, og har corona været med til at skubbe til it-kandidaternes værdisæt? Det gennemgår vi på denne times webinar, hvor der naturligvis også vil være plads til spørgsmål og mulighed for videre dialog.

10. december 2020 | Læs mere


Datadrevet forretning 2020: Sæt data på den strategiske dagsorden

Forretningspotentialet i data er enormt og vil på mange måder være den udløsende faktor mellem succes og fiasko for mange virksomheder i de kommende år. På denne konference gennemgår vi en række vinder-cases med virksomheder, der i både det små og store har indtænkt data og digitalisering på nye måder i deres dagligdag.

11. december 2020 | Læs mere






Computerworld
Alka lancerer eget mobilselskab - trykker priserne helt i bund: "For os handler det ikke om at tjene penge"
Forsikringsselskabet Alka lancerer eget mobilselskab, der ifølge selskabet bliver Danmarks billigste.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan sælger du nemt IT-sikkerhed og backup som en service – og styrker din indtjening
Den klassiske forhandlermodel med salg af produkter er under pres. Som IT-forhandler er du enormt konkurrenceudsat og de kunder der køber, er ikke altid loyale. Den hårde konkurrence giver samtidig stærkt begrænsede margener. For kunden er det er mere besværligt købe produkter end det er at købe services og du risikerer derfor, at kunden smutter over til en nemmere og mere fleksibel løsning - det vil sige til nogen, der sælger services. Nøglen til vækst er ofte at påtage sig rollen som managed service provider. Her tilbyder du en pakke af services, der komplementerer primærproduktet og løser en udfordring for kunden – og styrker dit salg og din indtjening. Du opnår en løbende indtægt, en tættere relation til dine kunder og en fleksibilitet og skalerbarhed, som kun skyen kan tilbyde. Et oplagt eksempel er en kombination af salg af services som cyberbeskyttelse og backup. I denne hvidbog får du konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med at optimere din forretningsmodel.