Vindergruppen flankeret af Niels Henrik Pontoppidan, Oticon og Jan Larsen, Danish Sound innovation Network

Prisvindere har en vild idé: Scanner i dit øre skal aflæse dit humør - sådan fungerer teknologien

Oticon og fem studerende vil revolutionere lyden i din hverdag med ny teknologi, der skal kunne scanne dit hoved for de signaler, som din hjerne sender til dit ansigt og derved kunne aflæse dit humør. Se den vilde ide her.

I fremtiden skal en lille scanner i dit øre forbedre din hørelse.

Når du bliver forvirret eller utilpas, bliver de sidste lyde, du har hørt, sendt til en audiolog, som kan se, præcis hvordan lyden kan forbedres.

Samtidigt leder din smartphone løbende efter optimerede lydprofiler fra andre folk, som har været i samme område. Det hele handler kun om én ting: Du skal have den bedste lyd.

Ideen er udtænkt til høreapparater, men kan teoretisk set bruges i alt fra ørepropper til in-ear høretelefoner.

Fem studerende fra DTU og Aalborg universitet står bag idéen, som har vundet innovationskonurrencen Open Innovation X (Oi-X) på DTU.

Sådan virker det
Grundstenen i idéen er, at en lille EEG-scanner i dit øre aflæser dit humør ud fra signalerne fra din hjerne til dit ansigt.

Det kan virke som science fiction, at en lille dims i dit øre kan aflæse dit humør, men det er faktisk muligt.

Hidtil har såkaldte humørscanninger været udført enten ved visuel registrering af ansigtet eller med direkte scanning af hjernen.

Men det kræver en masse upraktisk udstyr, som ingen gider at gå rundt med i hverdagen.

I stedet for skal en EEG scanner måle de impulser, som løber igennem ansigtsnerven, som løber ganske tæt forbi øret.

"Ingen af de gamle løsninger fungerer godt til vores formål. Derfor tænkte vi, at vi ville måle på selve "ledningen" mellem hjernen og ansigtet," fortæller Thomas Michael Wilmot, som studerer lyd- og musikteknologi på Aalborg Universitet i København.

Der er selvfølgelig lidt vej fra tanke til handling, så gruppen talte med flere forskere i hele landet for at sikre , at det er teknisk muligt.

Det er det, selv om det lyder utroligt, når det bliver forklaret.

"Vi vil placere en lille EEG-scanner i dit øre, som aflæser de signaler, som går igennem din ansigtsnerve. Forskellige signaler giver forskellige ansigtsudtryk, og det kan så kodes til at vise din reaktion," forklarer Thomas Michael Wilmot.

Den tanke er en af hovedårsagerne til, at projektet vandt førstepladsen til open Innovation X, forklarer Niels Henrik Pontoppidan fra Oticon.

Flere grupper havde budt på løsninger til Oticons udfordring, men ingen var så innovative som vinderne.

"Humørgenkendelse ud fra scanning af ansigtsnerven skiller virkelig denne løsningsmodel ud fra de andre i feltet. Det var ikke en tanke, vi selv havde på radaren. Det er en rigtigt god ide. For når apparatet registrerer signalerne til ansigtets muskulatur, slipper brugerne helt for at skulle registrere deres humør og reaktioner."

Det er vigtigt, fordi et stort problem ved tilpasningen af høreapparater er, at brugerne glemmer at beskrive, de situationer, hvor de har haft problemer.

Den nye metode tager brugeren helt ud af den opgave.

Ændrer til situationen
I stedet for for at brugeren selv skal registrere sione oplevelser, kan de indsamlede data løbende registreres i en database over lydsituationen på forskellige steder. GPS data og feedback fra brugere med samme hørelse som brugeren bliver så brugt til løbende at skræddersy lyden, så den hele tiden er optimeret i forhold til den enkeltes omgivelser.

På baggrund af flere brugeres oplevelser, kan høreapparatet altså optimere sig selv, når du tager til koncert, er til en konference eller i metroen.

Open Innovation X
Oi-X blev afholdt for første gang i år af DTU i samarbejde med en række teknologivirksomheder som KMD, IBM og Oticon. Virksomhederne stiller udfordringer, som studerende fra hele landet kan komme med løsninger til.

13. november præsenterede deltagerne deres løsninger for et dommerpanel, og det humørscannende høreapparat vandt både førstepladsen på 25.000 kroner og en mulighed for at arbejde videre på projektet i samarbejde med Oticon og specialprisen fra Danish Sound Innovation Network.

DTU er også langt fremme med supercomputere og cloudcomputing. Det kan du læse mere om her og  her.






Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
SMV'er mangler stadig basal it-sikkerhed: “Der er simpelthen ikke nok økonomi i det for de store virksomheder”
Mindre sikkerhedsvirksomheder har fået øjnene op for at sælge it-sikkerhedsløsninger til SMV'er. Den etablerede branche er nemlig ikke interesseret i SMV-markedet, lyder vurderingen fra CTO hos EG.
Computerworld
Studieguide: Følg disse råd og få mest smartphone for pengene - disse fire smartphones er de bedste køb lige nu
En ny, velfungerende smartphone behøver ikke at koste alverden. Sådan får du masser af mobil til få penge.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Amazon kan komme til at lide samme skæbne som Uber i Danmark - fagbevægelse ruster sig til kamp
Den danske fagbevægelse står klar til at give Amazon en varm velkomst på det danske marked. Spørgsmålet er derfor om et stærkt samarbejde mellem på den side detailbranchen og internethandlen og på den anden side fagbevægelsen vil kunne skabe et bolværk mod Amazons indtog, eller om Amazon har lært af Uber og Ryanairs fejl?
White paper
Du slipper ikke … digitaliseringen rammer også dig og din virksomhed. Men gå ikke i panik, for de fundamentale færdigheder er (næsten) de samme som altid
Hvordan slipper industrivirksomheder i alle størrelser igennem det minefelt af markedskræfter, stadig mere krævende digitale kunder, konkurrencepres og digitale forventninger? Nøglen er at begynde med det fundamentale. Mennesker, smidige processer, digitalt lederskab og tilfredse kunder. Læs dette whitepaper fra Columbus med bidrag fra eksperter og få indsigt i relevant benchmarking. 24 sider på engelsk.