"Vi vil hellere uddanne vores ansatte og risikere at de rejser, end at lade være med at uddanne dem og så risikere, at de bliver"

Interview: Den aarhusianske it-virksomhed Systematic bruger hvert år 20 millioner kroner på at uddanne sine ansatte. Men det kræver hård styring, lyder det fra Systematic-direktør Michael Holm.

Artikel top billede

(Foto: Kim Stensdal /)

"Vi vil hellere uddanne vores ansatte og risikere, at de rejser, end at lade være med at uddanne dem og så risikere, at de bliver."

Sådan lyder mottoet for Michael Holm, direktør i det aarhusianske it-firma Systematic, som sidste år brugte mere end 20 millioner kroner til efteruddannelse af virksomhedens omkring 500 ansatte.

Investeringen i efteruddannelse svarer til mere end syv procent af den samlede lønsum i firmaet.

På samme måde har Systematic det seneste år skruet op for efteruddannelsesindsatsten, så de ansatte udover egen tid også årligt bruger mere end 10 arbejdsdage på at blive dygtigere.

Michael Holm kan derfor ikke genkende billedet af, at it-folk i høj grad er overladt til selv ved at sørge for at holde deres viden ajour.

Det fremgik ellers for nylig af en rapport fra fagforeningerne Samdata, IDA og Prosa.

Her fremgik det blandt andet, at kun hver sjette it-ansatte i løbet af et år får papir på det, de lærer på diverse efteruddannelseskurser.

Læs også:
It-firmaer skriger på arbejdskraft - men svigter når det gælder efteruddannelse af egne folk

Michael Holm erkender dog, at indsatsen for at holde sine ansattes kompetencer skarpe øger risikoen for, at de forsvinder til andre job.

Men det er en del af den virkelighed, man må forholde sig til, hvis man vil være chef i en virksomhed, der baserer sig på viden, mener Michael Holm.

"Jo mere viden, jeg putter i rygsækken på medarbejderne, jo mere attraktive bliver de jo også på markedet. Men for mig er et samspil mellem, at jo mere jeg uddanner folk, jo mere skal jeg som chef arbejde med den måde, jeg agerer på for at gøre virksomheden interessant at arbejde i. Det dilemma er sundt og det flytter virksomheden," siger Michael Holm.

Han peger samtidig på det paradoksale i, at virksomheder er tvunget til at bogføre efteruddannelse som en udgift i stedet for som en aktiv investering.

Fjernede man den barriere, ville det være nemmere for virksomheder at bruge lidt flere penge på kompetenceudvikling.

Et paradoks

"Jeg ved godt, det ikke er så simpelt, og at det er svært at pille ved de her regler. Men hvis vi er et vidensamfund, så er det en lidt sjov vinkel, vi har på det der. Viden opfattes som en omkostning, mens skrivebordet, pc'en og kontorstolen er noget, der kan afskrives, som om det er et længevarende gode. Det er et paradoks," siger Michael Holm.

Hos Systematic har hver enkelt medarbejder sin egen individuelle kompetenceplan, som blandt andet er omdrejningspunktet, når en medarbejder indkaldes til en af de faste udviklingssamtaler.

"Vi holder fast ved, at der skal bruges tid på uddannelse, så vi også er dygtige i overmorgen. Derfor er det vigtigt for os, at en komptenceplan ikke bare er et festskrift, der ligger i en skuffe," siger Michael Holm.

Af samme grund styrer Systematic hele efteruddannelsesområdet centralt. På den måde undgår man, at en mellemleder falder for fristelsen til at spare penge ved at skære ned.

"En leder sidder måske med et projekt, der er under pres, og så er det for nemt, at sige nej til at sende en medarbejdere på kursus. Derfor styrer vi uddannelsesindsatsen centralt," slutter Michael Holm.

Læs også:

To ud af tre hardcore it-folk har job udenfor it-branchen

Interview: Derfor skal børn fra iPad-generationen lære at programmere

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car