Kun hver anden dansker tjekker, om online-butikkerne passer på kundernes data

Stigende risiko for datamisbrug og cyberkriminalitet får danskerne til at passe bedre på deres data. Men der er plads til forbedring.

Artikel top billede

Der er lang vej igen før det bliver en fast rutine at tjekke web-butikkers datasikkerhed, når danskerne handler ind på nettet.

For trods risikoen for at blive udsat for misbrug af data eller svindel, er det kun hver anden dansker, der sætter sig ind i, hvordan deres personlige data bliver opbevaret og behandlet, når de handler på nettet, installerer en app eller kommunikerer med en offentlig myndighed.

Det viser en undersøgelse fra analysefirmaet Epinion, som på vegne af revisionsselskabet Deloitte har interviewet 1.004 repræsentativt udvalgte danskere om deres vaner og uvaner på nettet.

Mere end halvdelen af de interviewede (51 procent) svarer, at de "altid" eller "nogle gange" sætter sig ind i, hvordan e-butikker passer på kundernes personlige data. Omvendt siger 42 procent af de adspurgte, at de "aldrig " eller "typisk ikke" ved, om deres data er sikre hos e-butikkerne.

Nogenlunde det samme billede tegner sig, når det drejer sig om installation af apps på mobiltelefoner. Her siger 46 procent, at de tjekker datasikkerheden, før de klikker på download, mens 40 procent henter apps fra nettet uden at tænke dybere over sikkerheden.

Plads til forbedringer

Sikkerhedsekspert og partner i Deloitte, Kim Schlyter, glæder sig over, at så mange danskere har taget advarslerne mod datamisbrug og svindel til sig. Trods det relativt store antal letsindige netbrugere kalder han tallene imponerende.

"Der er ingen tvivl om, at mange har fået øjnene op for, hvor vigtigt det er at beskytte sine data. I dag er der næppe nogen, der ikke har hørt om hackerangreb, falske e-mails eller de mange sager, hvor cyberkriminelle har lænset almindelige borgeres kreditkort," siger Kim Schlyter, som mener, at der er god grund til at beskytte sig.

Han peger på, at et stigende antal virksomheder bliver ofre for it-kriminalitet, og kundernes data er ofte blandt tyvekosterne.

"Derfor bør man aldrig udlevere flere data end højst nødvendigt, ligesom man kun bør give sine data til virksomheder, man virkelig stoler på," siger han.

Men trods de optimistiske toner, mener Kim Sclyter, at der stadig er mange områder, hvor danskerne sjusker med sikkerheden. De færreste har eksempelvis tjek på sikkerhedsindstillingerne på tablets og mobiltelefoner, ligesom vi er ekstremt uforsigtige, når det gælder om at acceptere cookies på internettet. Desuden bruger og genbruger alt for mange stadig fødselsdage og navne på deres børn og kæledyr, når de skal vælge passwords.

Læs også:

Opråb til alle chefer: EU-stramningen af persondata-reglerne er dit ansvar

Nets: De mobile betalinger kan glide ud af bankernes hænder og havne hos it-firmaerne - du betaler med oplysninger

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil