Artikel top billede

Vildt vækstmål for Power-ejer: Omsætningen skal tredobles i Danmark

Den norsk-ejede retail-koncern Expert lægger maksimalt pres på sig selv med en plan om at tredoble sin danske omsætning inden 2020. Det stigende salg skal hentes hjem gennem butikskæden Powers 25 nye megavarehuse.

Retail-koncernen Expert vil inden for de kommende fem år mangedoble sin omsætning i Danmark. Det fremgår af et internt dokument, som Computerworlds svenske søstermedie it24.se har offentliggjort.

Ifølge dokumentet regner Expert-koncernen med at øge sit salg i Danmark fra godt en milliard danske kroner i 2015 til 3,5 milliarder i 2020.

Tallene fra Expert stammer fra en intern præsentation af koncernens seneste fem års-plan.

Langt hovedparten af væksten skal givetvis komme fra den nyetablerede elektronikkæde Power, som i perioden frem til 2020 har planlagt at åbne i alt 25 nye megavarehuse rundt om i Danmark.

Læs mere her: Nu begynder Experts slagsmål med Elgiganten: Nye kæmpevarehuse åbner i Danmark

Skal Expert indfri sine ambitioner, kræver det, at Power tager store markedsandele fra sine danske konkurrenter, hvor især Elgiganten er en stærk modstander.

Dermed er der lagt op til endnu et hårdt slag i kampen om markedet for forbrugerelektronik.

Computerworld har forgæves søgt at få en kommentar til tallene fra direktør i Power-kæden, Jesper Boysen, og Experts norske koncernchef, Ronny Blomseth.

Kamp om markedsandele

Expert/Power vilde vækstplaner får dog flere kendere af det danske marked for forbrugerelektronik til at spærre øjnene op.

"Det lyder som en aggressiv plan," lyder en tør kommentar fra en kilde hos en af Experts leverandører, som samtidig lader det skinne igennem, at de ambitiøse vækstplaner nemt kan lide skibbrud i et marked, som er præget af stagnerende salg af mobiltelefoner, pc'er og tablets, plus at forbrugerne generelt er tilbageholdende med trække tegnebogen op ad lommen.

Ekspert i detailhandel, Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia, er dog ikke overrasket over de store ambitioner i Expert-koncernen.

Hun mener, at Experts satsning på Power-kæden først og fremmest er rettet mod Elgiganten. Men krigen mellem de mastodonter kan også blive hård for de mindre spillere i markedet, siger hun.

"Når Power går ind så massivt, er der ingen tvivl om, at selskabet vil tage fra de eksisterende spillere. Og det interessante er, hvor meget Power vil tage fra Elgiganten og hvor meget selskabet vil tage fra andre," siger Dorte Wimmer.

Hun peger dog samtidig på, at Expert endnu ikke har fundet en klar strategi for, hvad man vil stille op med de traditionelle og mindre Expert-butikker, hvoraf mange er drevet via franchise-tagere.

"Experts stærkeste kort er Power. Ser man på Power-butikkerne, er der ingen tvivl om, hvor inspirationen kommer fra. Smertensbarnet bliver de eksisterende Expert-butikker. Power skal gentænke, hvad selslabet skal med de butikker," siger Dorte Wimmer.

Læs også:

Elgiganten skovler penge ind: Pengekassen fyldes til kommende krig mod Power-kæden

Presset og desperat: Derfor er Expert tvunget til at åbne masser af nye butikker




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere