Kommune tager sagen i egen hånd: Hjemmeplejen skal finde hullerne i mobildækningen

Varde Kommune har sat hjemmeplejen på en ekstra opave for at stå bedre i forhandlinger med teleselskaberne. Kommunerne stoler nemlig ikke på, at de officielle beregninger er retvisende.

Artikel top billede

Foto: Lars Sundström (Foto: Lars Sundström / Lars Sundström)

Hjemmeplejen i Varde hjælper med opvask, personlig pleje og så også lige kortlægning af mobildækningen i hele kommunen.

Hen over sommeren kører hjemmeplejen i Varde Kommune nemlig rundt med en taske fuld af mobiltelefoner, som måler, hvor god forbindelsen er på forskellige mobile netværk.

Men hvad skal det dog gøre godt for?

Vi har spurgt formanden for Udvalget for Plan og Teknik i Varde Kommune, Preben Friis-Hauge (V), hvad det egentlig handler om.

"I bund og grund vil vi jo måle, om vi har dækning nok til at være, ja undskyld, dækket ind," siger udvalgsformanden.

Normalt beregnes mobildækning ud fra, hvor stor en rækkevidde mobilmasterne i et område har. Men i Varde Kommune mener man ikke, at det nødvendigvis giver et realistisk billede af situationen.

Preben Friis-Hauge forklarer, at det i dele af kommunen kan være mere end almindeligt svært at få en brugbar mobilforbindelse.

Og dækningen skal være på plads, når man som Varde Kommune har områder med langt mellem husene.

"Det betyder jo meget, at man kan ringe efter hjælp, hvis der sker en ulykke, ikke mindst for turister der ikke er på hjemmebane," forklarer Preben Friis-Hauge.

Derfor skal projektet forberede Varde Kommune, så den har et solidt fundament, næste gang den skal mødes med teleselskaberne for at planlægge, hvordan eventuelle huller lukkes.

Kommunen har del i ansvaret

En del af ansvaret for den nuværende dækningsgrad ligger sandsynligvis hos kommunen, erkender Preben Friis-Hauge.

"Vi har jo en hel del værdifuldt landskab, hvor vi nødigt ser mobilmaster. Så hvis målingerne viser, at det har betydning for dækningsgraden, må vi gå i dialog med teleselskaberne om løsninger, der ikke skæmmer landskabet," siger udvalgsformanden, som blandt andet forestiller sig antenner udformet som flagstangsknopper.

Læs også: Spritny måling på de danske LTE-netværk: Sådan er de danske 4G-forbindelser

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S