Dansk gangster-spil giver eksplosiv vækst

Spilfirmaet Media Mobsters tror på 300.000 solgte eksemplarer af spillet Gangland i år, og det vil næsten tidoble omsætningen i virksomheden. Men ambitionerne rækker ud over pc-spilmarkedet, så Media Mobsters håber stadig på en ekstern pose penge til den fortsatte udvikling.

Spiludvikleren Media Mobsters forventer at være på vej mod det helt store gennembrud for sit pc-spil Gangland, som skal hjælpe virksomheden med at omsætte for op mod 20 millioner kroner i 2004.

Spillet blev lanceret i februar og har ikke haft en stor markedsføringskampagne eller en af de store spildistributører i ryggen, men salget af spillet er støt stigende.

- Vi forventer, at spillet får en lang levetid, for salget er begyndt at stige. Der har ikke stået så mange enheder ude på hylderne, men populariteten skabes meget via mund-til-mund-metoden, for det er jo et multi-player-spil, og folk får deres venner til at spille med, siger direktør Christian Majgaard.

Han har først præcise salgstal for Gangland-spillet senere i denne uge, men forventer, at spillet skal sælges i mindst 300.000 kopier i 2004, hvilket vil bringe selskabets omsætning op omkring 20 millioner kroner mod beskedne 2,6 millioner kroner sidste år.

Det salgsestimat er en del mere end de 70.000 eksemplarer, der kræves for at nå break-even på spillet, der har kostet omkring syv millioner kroner at udvikle.

Men det er stadig ikke nok til at indfri Media Mobsters' ambitioner, som kræver endnu flere udviklingskroner.

- Vi har nok til at dække driften og finansiere Gangland 2, hvis Gangland når sit salgsmål. Men vi vil gerne udvide til flere platforme end pc, altså konsolmarkedet, og det skal vi bruge flere penge til, siger Christian Majgaard.

Derfor satser Media Mobsters fortsat på en ekstern investor, som tør satse på virksomheden, der efterhånden har set bunden af kisten med likvide midler.

Christian Majgaard tvivler dog på, at det bliver IO Interactive-løsningen - altså et salg af den danske spiludvikler til en udenlandsk aktør - som er den rigtige for Media Mobsters for at opnå det mål.

- Vi er ikke så oplagte til et salg, som IO Interactive var på det tidspunkt, for deres varemærke lå allerede hos Eidos og var meget etableret. Vi er ikke så langt endnu, men vi kunne godt forestille os, at vi kunne finde andre typer spillere i mediebranchen end lige de store udgivere, som kunne være interesserede i et strategisk samarbejde, siger han.

Media Mobsters Aps Årsregnskab
Millioner kroner20032002
Omsætning2,60,57
Resultat af primær drift (EBIT)0,9-1
Resultat før skat 0,7-1
Resultat0,7-1
Egenkapital10,3
Antal ansatte158

Media Mobsters håber også på at finde nåde for en større distributørs øje, selv om Christian Majgaard er godt tilfreds med det resultat, som selskabet indtil videre har opnået via mindre aftaler og egne initiativer.

På papiret blev 2003 Media Mobsters første overskudsår. Godt 3,4 millioner blev investeret i udvikling, og herunder figurerer størstedelen af lønningerne til de nu godt 15 ansatte.

Med den udgiftspost isoleret blev overskuddet på driften på knap en million kroner, og der har da også været indtægter i form af royalty-forskud og salg af mere traditionelle brætspils-koncepter, forklarer Christan Majgaard.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere