Google vil påbyde mobilproducenter at stramme op om sikkerheden. "Antallet af sikrede enheder vil eksplodere"

En ny aftale mellem Google og mobilproducenterne skal sikre, at langt flere rettidige sikkerhedsopdateringer rulles ud til Android-baserede enheder.

Artikel top billede

Google vil have strammet op om sikkerheden i Android

Den amerikanske søgegigant vil have mobilproducenterne til at stramme op omkring sikkerheden i deres respektive Android-baserede enheder.

Under forrige uges I/O udviklermesse, under ’What’s new in Android Security’-præsentationen, tegnede selskabet omridset af en plan, som skulle sikre, at flere sikkerhedsopdateringer til platformen skulle nu ud til brugerne rettidigt. Det skriver 9to5google.com.

”Når man har milliardvis af brugere, er man et oplagt mål. Det fortjener derfor det stærkest mulige værn.” noterer Androids sikkerhedschef David Kleidermacher. ”Vi arbejder på at få udrulningen af sikkerhedspatches ind i vores OEM-aftaler. Det er træk som vil få antallet af regelmæssigt sikrede enheder til at eksplodere”, spår han.

Præcis hvordan de aftaler vil lyde, præciserer han dog ikke.
Google har allerede indført månedlige sikkerhedsopdateringer til Android-platformen i nogen tid, implementeringen af dem er dog op til den enkelte mobil eller tabletproducent.

I forrige måned kom det frem, at flere Android-leverandører opgav misvisende oplysninger for sikkerhedsopdateringerne i deres enheder.

I visse tilfælde oplyser producenten, at en sikkerhedsopdatering for en given dato er installeret, uden at det er tilfældet.

Ifølge Googles seneste data, er det kun lidt over en procent af eksisterende Android-enheder som kan bryste sig af, at have den nyeste Android-version ombord.

Læs også: Android-telefoner lyver for brugere om sikkerhedsopdateringer: “Det er stort set umuligt for brugeren at vide, hvilke patches der rent faktisk er installeret”

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

    Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly