Netcompany har scoret kassen på skatte-manøvre: Har trukket 288 millioner kroner fra i skat

Købet af en underskudsgivende forretning i 2012 endte med at give en milliongevinst i skatteregnskabet.

Artikel top billede

(Foto: Netcompany/PR)

It-selskabet Netcompany landede i 2012 en lukrativ handel, da det købte dele af den konkurrerende virksomhed Tieto, skriver Finans.

Opkøbet, som dengang kostede Netcompany 21 millioner kroner, udløste skattefradrag for i alt 288 millioner kroner, skriver finans.dk ud fra selskabets regnskaber samt åbent tilgængelige skattelister fra Skat.

Det store fradrag stammer fra underskudsforretning i Tiesto. Det store underskud kan udnyttes skattemæssigt efter de gældende skatteregler, hvis der opnås et overskud.

Skattefradraget på 288 millioner kroner er fordelt over årsregnskaberne fra 2013 til 2016 – en manøvre som i alt har sparet Netcompany skatteindbetalinger for knap 70 millioner kroner i perioden.

Til Finans siger Netcompanys finansdirektør, Thomas Johansen, at handlen har fået godkendelse fra Skat.

”I Netcompany overholder vi naturligvis alle danske skatteregler, og vi har i perioden 2013-2016 en samlet skat i koncernen på 67,1 millioner kroner,” siger han i en uddybende e-mail.

Netcompany vandt i september 2016 en stor kontrakt hos Skat, hvor it-koncernen fremover skulle udvikle afløseren til det udskældte EFI-indrivelsessystem.

Det kan du læse mere om her: Netcompany scorer stor Skat-kontrakt: Sådan undgår vi at bygge en ny EFI-skandale

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

    Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly