Tesla når vigtig milepæl på falderebet: ”Nu er selskabet en rigtig bilproducent”

Produktion af Tesla Model 3 runder de 5.000 enheder om ugen. Det gør selskabet til en ægte bilproducent mener Elon Musk.

Artikel top billede

Elon Musk og hans ikoniske Tesla-biler fik mange både i og udenfor bilbranchen til at måbe, da selskabet sidst i 2016 introducerede den ’billige’ Model 3 elbil.

Med en lokkende debutpris fra 35.000 dollars, skulle selskabet gøre elbilen mainstream.

Selskabet har dog døjet med at indfri forventningerne, når det gjaldt masseproduktionen, med forudbestillinger der har flagret i snart to år, skriver Bloomberg.

Dette skred i produktionsplanen har fået selskabet til at udskyde leverancerne i flere omgange. I den oprindelige produktionsplan skulle Tesla have ramt det nuværende produktionsniveau inden udgangen af 2017.

Men nu kan Tesla runde en længe ventet milepæl på 5.000 fremstillede enheder om ugen inden udgangen af juni måned.

Se også: Nyt Tesla-crash kulegraves af de amerikanske myndigheder

’En rigtig bilproducent’

Den rundede milepæl fik i søndags Elon Musk til at sende en jubel-mail ud til de ansatte:

”Vi klarede den”, skriver han og fortæller om de utraditionelle metoder som selskabet har benyttet sig af for at nå målsætningen:

”Vi har igennem kreativitet, vilje og opfindsomhed kreeret løsninger, som hidtil har virket umulige. Produktionstelte. Fragtet hele produktionsanlæg tværs over kloden med fly. Det fungerede.”

I mailen noterer han, at med milepælen kan Tesla nu kalde sig for ’en rigtig bilproducent’.

Fremover regner Elon Musk med, at produktionen vil kunne øges til 6.000 styk Model 3 om ugen en gang i næste måned. Sammenholdes det med selskabets to øvrige modeller, Model S og Model X, vil selskabet få en ’7.000 bils uge’ skriver han.

Ovenpå nyheden, har Wall Street kvitteret for den opfyldte målsætning ved at få Tesla-aktien til at stige med 4,6 procent.

Den administrerende direktør for Ford Motors i Europa samt EMEA, Steven Armstrong, kommenterede nyheden med et tweet, hvor han sarkastisk pointerer, at Tesla fortsat har lang vej, før det kan måle sig med den etablerede bil-industri, når det gælder styksalg.

”7000 biler, cirka fire timer. ❤️Ford Team❤️.” skriver Ford-chefen.

Læs også: Denne Tesla-opdatering kunne hele den etablerede bilbranche lære noget af

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil