Netflix er blevet en jungle af halvdårlige serier: Så meget er brugeranmeldelserne dykket

Kvantitet fremfor kvalitet synes at være Netflix’ dagsorden. Imens fjernes brugernes mulighed for at frasortere de dårlige produkter.

Artikel top billede

Hen over sommeren trak streaming-giganten Netflix stikket til brugernes mulighed for at anmelde programmer, shows, TV-serier og film på platformen. Den sidste anmeldelse fra et til fem stjerner kunne slås op 31. juli.

Netflix begrunder selv trækket med, at brugerne ikke længere benytter sig af mulighederne. Men data indsamlet af netmediet Cordcutting fortæller en anden historie.

Målt på brugeranmeldelserne er Netflix egne produktioner blevet gradvist dårligere og dårligere.

I 2012 producerede selskabet få, men dengang anmelderroste serier, som ’Orange is the New Black’ eller ’House of Cards’.

Det trak brugere til platformen, som kvitterede ved at give Netflix’ egne produktioner en gennemsnitlig score på 4,2 ud af fem mulige stjerner.

Seks år senere er det en flåde af langt mere middelmådige produktioner Netflix søsætter. Flere hundrede serier er det blevet til i både 2017 og 2018, men af en meget svingende kvalitet.

Nu lyder den gennemsnitlige karakter på 3,2 stjerner ud af fem.

Se også: Netflix forsøger sig med nye streaming-pakker: Giver valget mellem dyrere abonnementer eller dårligere vilkår

Lukker af for kritikken

I takt med at Netflix-produktioner mødte flere og flere kritiske anmeldelser, har selskabet gradvist nedprioriteret anmeldelsesfunktionen på deres interface.

I 2017 endte det med, at anmeldefunktionen trådte tilbage i forhold til et binært ratingsystem, hvor brugerne i stedet opfordres til at give programmer en tommelfinger opad eller nedad.

Dengang begrundede Netflix den nye skala med, at systemet blev for indviklet – uden dog at adressere de hastigt faldende karakterer, som Business Insider pointerer.

Med stjerne-systemets exit foretrækker Netflix i dag at give skræddersyede anbefalinger på basis af det nye rating-system. Det nye system har dog svært ved at matche indhold med brugerne.

Her kritiseres systemet for at fremhæve egne produktioner, med oppustede ratings, mens det indhold som brugerne efterlyser, får en lavere anbefaling-score.

Læs også: Så hurtigt fik Computerworld adgang til hacket Netflix-konto: Symantec advarede allerede politiet i 2016 om dansk Netflix-fusk

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil