Netflix er blevet en jungle af halvdårlige serier: Så meget er brugeranmeldelserne dykket

Kvantitet fremfor kvalitet synes at være Netflix’ dagsorden. Imens fjernes brugernes mulighed for at frasortere de dårlige produkter.

Artikel top billede

Hen over sommeren trak streaming-giganten Netflix stikket til brugernes mulighed for at anmelde programmer, shows, TV-serier og film på platformen. Den sidste anmeldelse fra et til fem stjerner kunne slås op 31. juli.

Netflix begrunder selv trækket med, at brugerne ikke længere benytter sig af mulighederne. Men data indsamlet af netmediet Cordcutting fortæller en anden historie.

Målt på brugeranmeldelserne er Netflix egne produktioner blevet gradvist dårligere og dårligere.

I 2012 producerede selskabet få, men dengang anmelderroste serier, som ’Orange is the New Black’ eller ’House of Cards’.

Det trak brugere til platformen, som kvitterede ved at give Netflix’ egne produktioner en gennemsnitlig score på 4,2 ud af fem mulige stjerner.

Seks år senere er det en flåde af langt mere middelmådige produktioner Netflix søsætter. Flere hundrede serier er det blevet til i både 2017 og 2018, men af en meget svingende kvalitet.

Nu lyder den gennemsnitlige karakter på 3,2 stjerner ud af fem.

Se også: Netflix forsøger sig med nye streaming-pakker: Giver valget mellem dyrere abonnementer eller dårligere vilkår

Lukker af for kritikken

I takt med at Netflix-produktioner mødte flere og flere kritiske anmeldelser, har selskabet gradvist nedprioriteret anmeldelsesfunktionen på deres interface.

I 2017 endte det med, at anmeldefunktionen trådte tilbage i forhold til et binært ratingsystem, hvor brugerne i stedet opfordres til at give programmer en tommelfinger opad eller nedad.

Dengang begrundede Netflix den nye skala med, at systemet blev for indviklet – uden dog at adressere de hastigt faldende karakterer, som Business Insider pointerer.

Med stjerne-systemets exit foretrækker Netflix i dag at give skræddersyede anbefalinger på basis af det nye rating-system. Det nye system har dog svært ved at matche indhold med brugerne.

Her kritiseres systemet for at fremhæve egne produktioner, med oppustede ratings, mens det indhold som brugerne efterlyser, får en lavere anbefaling-score.

Læs også: Så hurtigt fik Computerworld adgang til hacket Netflix-konto: Symantec advarede allerede politiet i 2016 om dansk Netflix-fusk

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil