Mark Zuckerberg vil have skærpet reglerne for sociale medier

Facebook-stifter og chef vil gerne underlægge sine sociale platforme som Instagram og Facebook for strengere krav fra myndighederne.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld / Niels de Boissezon)

Facebook-stifter og administrerende direktør Mark Zuckerberg efterlyser skærpede regler for at inddæmme skadeligt online-indhold på de sociale medier.

Den overraskende melding fra chefen for to af klodens førende sociale medier, Facebook og Instagram, samt den sociale beskedåplatform Whatsapp, kom ved sikkerhedsmessen Munich Security Conference, skriver britiske BBC.

Ved konferencen opfordrer han myndigheder og regeringer til at finde på et nyt regel-framework for sociale medier. Her foreslår han et regelsæt, der læner sig op af de nuværende regler der gælder for den etablerede tele- og mediebranche.

Med forslaget lægger Mark Zuckerberg op til, at ansvaret for at vurdere hvad der udgør skadeligt og samfundsundergravende indhold lægges over til regeringer.

”Vi ønsker ikke, at private foretagender skal træffe så mange beslutninger omkring samfundsmæssige forhold uden en demokratisk proces” siger han og fortsætter: ”I mangel af den slags reguleringer, vil vi forsøge at gøre vores bedste.”

Her indrømmer Facebook-stifteren samtidig, at det sociale medie samtidig har været længe om at indse alvoren i koordinerede misinformationskampagner fra aktører som den russiske stat. Samtidig påpeger han, at de aktører er blevet stadigt bedre til at sløre deres spor som ip-adresser.

Annonceindlæg fra Comm2ig

Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

Navnenyt fra it-Danmark

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil