Derfor sælger Apple sin seneste nye iPhone til spotpris: Alt tyder på at et strategiskifte er på vej

ComputerViews: Apple sænker priserne over en bred kam. Det undrer, for virksomheden er notorisk kendt for at værne om sine marginer. Der er dog mening i galskaben - og det skyldes næppe corona.

Premium Kun for abonnenter

Det får du i artiklen

  • Se, hvordan Apple er gået i tilbudshumør
  • Få indblik i hvordan det passer med selskabets fremtidige model
  • Forstår hvorfor corona-krisen ikke spiller den store rolle i prisreduktionerne
828
4:15 min
Apple er ikke ligefrem kendt for hverken at være bedst med eller til prisen.

Det koster at have et æble-formet logo på sin elektronik.

Jovist, Apple har tidligere forsøgt sig med indstigermodeller af sine elektroniske dingenoter, men så har selskabet også gjort sig umage for at få dig til at fortryde, at der ikke blevet spenderet bare lidt mere på et ’pro’- eller ’plus’-suffiks.

En Macbook Air har igennem mange år været en sølle ersatz for Macbook Pro med blege uskarpe skærme og falleret hardware.

Apples mere prisvenlige indslag i mobilverdenen har hovedsageligt handlet om at tilbyde en et eller to gammel model med en beskeden rabat.

Eller, hvis vi går endnu længere tilbage, en iPod, som du end ikke kunne styre musikken på (iPod Shuffle).

Men det seneste år har Apple nærmest ikke gjort andet end at underbyde sig selv. Hvorfor?

fuld adgang til Computerworld Premium

Vælg det abonnement, der passer til dig eller din virksomhed

Vælg abonnement

Hvad er Premium?

Betalingskort

Prøv Computerworld Premium

1 måned for 19kr. Herefter 295kr/mdr.

Få fuld adgang til Computerworld Premium i 12 måneder for 2.195 kr.

Mulighed for faktura og EAN betaling

Vil du hellere snakke med os?


Premium velkomsttilbud

Tilmelder du dig Premium sender vi dig via mail de tre seneste udgivelser af Computerworld - fyldt med unikke artikler, reportager og analyser af krydsfeltet mellem teknologi, ledelse og forretning

Link til udgivelserne sendes via mail umiddelbart efter der er købt adgang til Premium. Udgivelserne leveres digitalt.

Computerworlds udgivelser

Ingen binding - kan opsiges når som helst. Abonnement fornyes automatisk.

Allerede abonnent?

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter


Premium
IBM fortsætter offensiv opkøbsstrategi: Køber en af de største og ældste multicloud-leverandører i USA
IBM opkøber cloud-virksomheden MSP Taos. Det er blot det seneste opkøb fra IBM i jagten på de store cloud-giganter og falder i tråd med IBM's offensive hybrid cloud-strategi.
Computerworld
Verdens tredjestørste smartphone-producent blacklistes af Trump-administrationen
Smartphoneproducenten Xiaomi er blandt de ni nytilkomne på Trump-administrationens sorte liste over kinesiske virksomheder, som amerikanerne ikke længere må investere i.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Microsoft i kæmpe dansk satsning - åbner tre store datacentre i Danmark
Microsoft lancerer kæmpe satsning fra hovedkvarteret i Lyngby. Selskabet åbner tre store bæredygtige datacentre på Sjælland.
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.