Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Morgen-briefing: Nyt 5G-signal tændes over Odense / Stort dansk medie tager lang pause fra Facebook / Forbrugerombudsmand: Helt unge YouTube-influencere må ikke reklamere

Morgen-briefing: Nyt 5G-signal tændes over Odense / Stort dansk medie tager lang pause fra Facebook / Forbrugerombudsmand: Helt unge YouTube-influencere må ikke reklamere

Velkommen til Computerworlds morgen-briefing fredag 19. februar.

Med det tidlige nyhedsoverblik er morgenbestyrer Niels de Boissezon.

Nyt 5G-signal tændes over Odense

Teleselskabet Telenor sætter gang i de første 5G-telemaster over Odense. Dermed har teleselskabet fået tændt 5G-signalet over landets fire største byer.

Med de nye 5G-positioner, kan Telenor-abonnenter få adgang til teknologien som tilbyder op til ti gange hurtigere mobilt bredbånd, højere kapacitet på netværket samt bedre dækning.

”Vi starter med at udbrede 5G-teknologien, hvor det giver mest værdi for kunderne, og det er i de større byer som Odense. Vi har et stærkt mobilnetværk i dag, og derfor vil fynboerne måske ikke mærke forskel lige med det samme, da langt de flestes behov i dag er dækket godt ind med vores stærke 4G-mobilnetværk. Med i takt med, at der udvikles nye apps og funktioner til mobilen, vil borgerne få stor glæde af det endnu hurtigere mobilnetværk,” fortæller netværksekspert hos Telenor, Jesper Mølbaki en meddelelse.

For at få glæde af de hurtige frekvenser, kræver det at abonnenterne har en 5G-mobil samt det rette abonnement.

Stort dansk medie tager lang pause fra Facebook

Forbrugermagasinet Samvirke oplyser, at man over de kommende måneder vil tage pause fra det sociale medie Facebook.

Pausen begrundes med at Facebook viser opslagene til færre og færre følgere, mens der i stedet skal betales for annoncering:

”Facebook har i en periode gjort det sværere og sværere for os som medie at vise jer indhold og linke jer over til vores side. Samtidig viser Facebook vores opslag til færre og færre - en udvikling vi kun kan ændre, hvis vi betaler for annoncering,” skriver mediet på sin Facebook-side, som tæller over 100.000 følgere.

Efter sommeren vil mediet evaluere, hvorvidt det igen vil benytte sig af Facebook. Samvirke er med sine 1.131.000 læsere er et af de mest læste månedsmagasiner i Danmark.

Forbrugerombudsmand: Helt unge YouTube-influencere må ikke reklamere

En far til en 13-årig dreng overtrådte god skik for markedsføring, da hans influencer-søn reklamerede for en virksomhed på sin YouTube-kanal.

Det oplyser Forbrugerombudsmanden på sin hjemmeside.

Den unge influencer har en kanal med 50.000 følgere, hvor også mindreårige så med, hvor drengen ifølge ombudsmanden kom med direkte købsopfordringer til børn.

”Det er i strid med god skik, når forældre til børn under 15 år indgår aftaler med virksomheder med henblik på, at deres børn skal reklamere for virksomhederne på børnenes profiler på sociale medier, ligesom det er ulovligt at opfordre børn til at købe et produkt via reklamer,” Siger forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.

Faren er blevet oplyst, at skulle reglerne overtrædes ige, ville det blive anset som en alvorlig overtrædelse.

Delstaten New York sagsøger Amazon: Værnede ikke sine ansatte tilstrækkeligt mod Covid-19

Den amerikanske delstat New York tørner nu sammen med Amazon og sagsøger e-handelsgiganten for ikke at have beskyttet sin ansatte tilstrækkeligt mod Covid-19 smitte.

Det skriver New York Times.

I sagsanlægget er særligt to Amazon-faciliteter i fokus: To Amazon-varehuse, hvor nethandelsgiganten ifølge delstatsmyndighederne ikke har sikret tilstrækkelig rengøring og smitteopsporing samt Amazons forsøg på at give sine ansatte mundkurv på.