Den nye version har naturligvis fået en grafik overhaling, men hvor moderne det hele ser ud kommer vi først til rigtigt at se når vi selv får lov at prøve spillet. Foto: Blizzard Entertainment. (Foto: Thomas Nielsen)

Anmeldelse: Blizzard inviterer djævelen indenfor igen med Diablo II: Resurrected

”En sand klassiker vækkes til live igen men kan den sagnomspundne udvikler stadig finde magien?”

For et par uger siden afslørede Blizzard officielt en ”hemmelighed” der i første omgang udmærkede sig ved nærmest slet ikke at være hemmelig. Ikke kun havde en storm af rygter fortalt om et remake af Diablo 2, Blizzard havde også kort tid forinden gjort sig den ulejlighed at opkøbe udvikleren Vicarious Visions der tidligere havde udmærket sig ved at genskabe ældre klassikere i moderne klæder.

Men trods at der ikke var meget hemmeligt tilbage i projektet, var glæden ved afsløringen stor. Der synes således at være brugt ualmindeligt mange kræfter på at sikre at den nye version ikke træder den gamle over tæerne, og i stedet fokuserer på at spæde til med en ny grafisk indpakning og den slags moderne tiltag som man generelt forventer sig af spil i dag.

Den nye version vil således være så tro mod den gamle at man ville kunne importere sin gamle, gemte figurer til den nye version, hvilket alle de der i sin tid brugte hundredvis af timer på at finde det bedste udstyr, sikkert vil sætte pris på.

Ikke et katastrofe-projekt som WarCraft

Opdateringen af Diablo 2 ser derfor ud til at blive hvad de fleste havde håbet på, og ikke et katastrofe-projekt som den opdatering af WarCraft 3 der blev udgivet sidste år og forfærdede seriens mange fans. I forhold til en udgivelsesdato blev der ikke sagt andet end at det ville udkomme i 2021, hvilket dog stadig er mere afslørende end vi normalt kender det fra udvikleren der alle dage har haft det bedst med at holde kortene helt tæt til kroppen.

Samtidigt sætter det spørgsmålstegn ved hvordan det står til med udviklingen af Diablo 4 der officielt blev afsløret tilbage i 2019. Siden da har der været meget stille omkring projektet, og selv hvis man medregner de små blog-opdateringer som udvikleren publicerer en sjælden gang i mellem, er det forbavsende lidt der er blevet sagt om spillet.

Det ville ikke give meget mening at udgive to forskellige spil i Diablo-serien i det samme år, og trods at der med det ene er tale om en opdatering, vil begge udgivelserne uundgåeligt appellere til en del af det samme publikum.

Derfor er der noget der tyder på at vi i hvert fald kommer til at vente til 2022 før Diablo 4 er klar til udgivelse, og til den tid vil dets udvikling på sin vis have mindet om den maratons-mission som tilblivelsen af Diablo 3 endte med at blive i sin tid. Her gik der fire år mellem den første fremvisning og den egentlige udgivelse, men spillet havde dog været under udvikling i meget længere tid og nåede da også at skifte retning adskillige gange inden udgivelsen.

Ikke længere del af Blizzard

Og det sender os tilbage til Diablo 2, for nogle af de problemer som Diablo-serien har oplevet siden seriens andet spil kan måske skyldes at den oprindelige udvikler ikke længere er del af Blizzard.

Diablo og dets efterfølger blev således skabt af udvikleren Condor, der først efter at have vist de oprindelige design-planer til Blizzard, der på det tidspunkt havde nydt stor succes med det første WarCraft, blev omdøbt til Blizzard North.

Blizzard North var således en separat udvikler grundlagt af David Brevik (der var idemanden bag Diablo-serien) og de to brødre Erich og Max Schaefer. Alle tre sagde farvel til Blizzard under udviklingen af Diablo 3, og det kan måske både forklare hvorfor seriens tredje kapitel endte med at afvige så markant fra de tidligere udgivelser, samt hvorfor det hele endte med at tage så lang tid at færdiggøre.

Mens mange af os derfor venter på at se om Blizzard igen kan finde tilbage til den fængende blanding af monstertæv og bunker af magisk udstyr, kan vi altså se frem til snart at kunne genopleve hvordan de oprindelige skabere af den populære serie ønskede den skulle fungere og se ud.