Anmeldelse: Vi har fundet tre af sommerens bedste spiludgivelser

Sommerens varme temperaturer plejer at betyde et midlertidigt stop for stærke spiludgivelser, men sådan har det ikke været i år.

Artikel top billede

Sommerferien er desværre ved at være slut for de fleste af os, men hvis du er en af de mange der i ferieugerne har haft tid til at tænde for din konsol eller PC, har du måske også bemærket at de forgangene måneder faktisk har budt på nogle virkelige stærke spil.

Her er derfor tre spil der igen og igen er blevet fundet frem hos undertegnede, når sommerregnen har fyldt lige for meget.

Death’s Door.

Mens diskussionerne er mange om at spil i topklassen efterhånden koster alt for mange penge at udvikle, er bagsiden af den diskussion at værktøjerne til spiludvikling også bliver bedre og bedre, og derfor også hyppigere end tidligere lader helt små udviklere sammensætte deres drømmespil.

Bag navnet Acid Nerve gemmer der sig en tomands-udvikler, der tidligere slog deres navn fast med det originale Titan Souls, men med Death’s Door stempler ind som en udvikler der har formået at deres evner op på et helt nyt niveau.

Med masser af inspirationer hentet fra de ældre kapitler af Nintendos klassiske Zelda-eventyr, tager man her kontrollen over en krage hvis formål med efterlivet er at fragte sjæle til dødsriget. Naturligvis går noget galt, og man bedes derfor med at hjælpe den uvante helt med at få rettet op på det hele.

Det hele er bygget op som en ligelig blanding af gåder og kamp, og ofte vil man skulle bruge de evner og våben man langsomt optjener til både at besejre fjender og løse gådefulde opgaver. Det virker upåklageligt, hvilket ikke mindst skyldes udviklerens evne til at holde det hele simpelt og engagerende, uden at det på noget tidspunkt bliver kedeligt og uinspirerende.

Samtidigt er Death’s Door grafisk et af de mest originale og charmerende eventyr vi hidtil har set i år, og særligt de største fjender lærer man hurtigt at se frem til, fordi de i udformning og funktion oftest er fantastik skruet sammen.

F1 2021

Introduktionen af en karriere-mulighed der var bundet op på en fastlagt historie, var en af de bedste nye introduktioner i 2020-udgaven af Codemasters populære Formel 1-serie, og derfor kommer det heller ikke som nogen overraskelse at denne er blevet markant udbygget i seriens seneste kapitel.

I den såkaldte ”Breaking Point” tager man således kontrol over den unge nybegynder, der ikke kun må døje med den en overspillet ærkerival, men også egen team-makker der ingen glæde finder ved at en ung komet er kommet ind for at overtage hans rolle. Historien er forudsigelig og virker mest af alt som hvad der sker når Hollywood møder Formel 1, men er samtidigt underholdende og godt nok skruet sammen til at man bør gennemføre den mindst en gang.

Desværre er vejen gennem ”Breaking Point” også helt fastlagt, og det er således ikke muligt at afvige fra den historie som Codemasters gerne vil fortælle. Det betyder eksempelvis at skulle man sætte en sensationel førsteplads, vil historien stadig fortsætte som havde man brugt det meste af løbet på at kæmpe mod midterfeltet og den slags betyder at man konstant bliver mindet om at man er en passiv følger uden stor indflydelse på historien.

Ønsker man i stedet at starte sit eget hold, kan man glæde sig over at denne mulighed har fået pudset et par af sine kanter af. Mulighederne for automatisering af nogle af de kedeligere aspekter er nu muligt, samtidigt med at det denne gang er muligt at starte et team sammen (eller mod) en ven i den nye co-op mode.

Er man på udkig efter store nyheder og har man allerede købt sidste års udgivelse, kan man godt springe F1 2021 over. Men er man på udkig efter mere dramafyldt historie og den bedste udgave af F1-serien til dato, er F1 2021 et sikkert køb værd.

The Legend of Zelda: Skyward Sword HD

Af Zelda-seriens efterhånden mange kapitler er Skyward Sword et af de underligste. Eventyret udkom oprindeligt til Wii-konsollen der med sit fokus på bevægelses-kontrol adskilte sig drastisk fra konkurrenterne.

For Zelda-eventyret betød det en oplevelse hvor hvert sving med sværdet, hver kast med en bombe og generelt hver situation hvor den slags kunne implementeres, blev klaret via bevægelses-kontrol, hvilket også i lang tid har forhindret Nintendo i at konvertere spillet til dets nyere platforme, da bevægelses-kontrollen sidenhen er blevet droppet.

Med Switch er det dog igen blevet muligt at svinge controlleren rundt og bevægelserne blevet gengivet på skærmen, samtidigt med at værtshardwaren naturligvis er blevet stærkere og derfor nu også er i stand til at gengive Skyward Sword i både højere opløsning, og med en langt mere flydende billedhastighed.

Men Nintendo har strakt sig længere for at gøre det hele mere imødekommende for nye eventyrere. Spillet gemmer nu selv løbende, samtidigt med at det også er blevet muligt at springe dialogen over når nogle af de mange karakterer man møder på sin vej bliver en smule for snakkesalige. Bedst er dog at det nu er blevet muligt at rejse langt hurtigere gennem den store verden.

Helt så godt fungerer det nye kontrolsystem dog desværre ikke. Da det ikke er alle der har lyst til at svinge deres controllere rundt, har den japanske gigant forsøgt sig med et system hvor de mange sving med sværdet er smidt over på et af de to analogsticks. Med hurtigere bevægelser er det hermed blevet muligt at gengive de forskellige slag, men systemet savner præcision hvilket særligt kan være frustrerende i skæbnesvangre bosskampe hvor timingen er essentiel. Den største præcision opnås derfor stadig med bevægelseskontrollen, og det vil ganske sikkert hægte nogen af eventyret.

Løser man kontrol-udfordringerne har man dog et solidt Zelda-eventyr i vente. Ganske vist virker det hele en smule gammeldags efter Breath of the Wild genopfandt serien, men det forhindrer ikke Nintendos fantastisk forståelse for spildesign fra at skinne igennem. Her er gåder der skal løses, hemmeligheder der skal findes og et charmerende karaktergalleri der hurtigt kommer til at fungere som drivkraft for det hele.

Mens mange af os går og venter på Breath of the Wild 2, er Skyward Sword HD derfor et godt eventyr at bruge tiden på – man skal bare lige huske at finde det kontrolsystem der fungerer bedst for en selv, inden man giver i kast med det hele.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Nordjylland

    Politiets Efterretningstjeneste

    DevOps Softwareudvikler i PET

    Københavnsområdet

    BEC

    QA coordinator

    Region Sjælland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car