Nye tal i konsolkrigen: Sådan ser Xbox salget ud i forhold PlayStation

Microsoft har haft held med at navigere i den verserende komponent-tørke og det styrker selskabet i sin kamp mod ærkerivalen fra Sony.

Artikel top billede

Salget af spillekonsoller har, ligesom al andet forbrugerelektronik, været ramt af at komponenterne igennem det seneste år har været yderst svære at få fingre i.

Til trods for det, synes Microsoft at have haft held med at få fremstillet og udbredt sin nye kollektion af Xbox X og S spillekonsoller.

Salgstallet ligger ifølge analytikker Daniel Ahmad på 12 millioner solgte enheder, hvilket gør det til den bedst sælgende Xbox-model i Microsofts historie, skriver netmediet OnMSFT.

Microsoft strategi med at satse på to heste, den avancerede og fuldt udstyrede Xbox X samt den billigere og enklere Xbox S har betydet, at Microsoft har haft forskellige komponenter at vælge imellem.

Seneste tal fra november måned af, indikerer dog, at den mere prisvenlige Xbox S synes at trække fra sin dyrere søskende, når det gælder salgstal. Xbox-chef Phil Spencer har dog tidligere antydet, at S-modellen sandsynligvis ville blive den bedst sælgende i denne generation.

Indhenter ikke PlayStation

Mens Microsofts konsol har haft sine bedste styksalg til dato, synes det ikke at være nok til at indhente ærkerivalen fra Sony: PlayStation 5.

Der foreligger ikke nogle direkte sammenlignelige salgstal, men sidste status fra oktober 2021 lyder, at Sony dengang fik solgt i 13,4 millioner PS5-konsoller på globalt plan.

Lægger man den hektiske jule-trimesters salgstal oveni, vil der fortsat være et godt stykke ned til Microsoft Xbox-salgstal.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S