Viasat bøjer sig i sag om ulovligt telesalg

Satellitselskabet Viasat går med til at betale en bøde på 210.000 kroner for at have ringet forbrugere op og forsøgt at sælge digitale parabolmodtagere uden først at have fået forbrugernes samtykke. Det førte i 2002 til, at Forbrugerombudsmanden meldte selskabet til politiet.

Satellitselskabet Viasat bøjer sig og betaler et bødeforlæg fra politiet på i alt 210.000 kroner for at have kørt en telemarketingkampagne over for forbrugere, der ikke havde givet selskabet tilladelse til at kontakte dem.

Viasat, der blandt andet står bag TV3, forsøgte i 2002 at sælge digitale parabolmodtagere til forhenværende kunder og til kunder, der havde analogt udstyr.

En række kunder var utilfredse over, at Viasat ringede dem op, uden de havde givet tilladelse til, at Viasat kunne markedsføre sine produkter over for dem via telefonen.

Derfor klagede flere kunder til Forbrugerombudsmanden, som i august 2002 meldte Viasat til politiet.

Det resulterede i en bøde på 210.000 kroner til selskabet. Et resultat som Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen er godt tilfreds med.

- Sagen viser, at det er dyrt at overtræde reglerne om telefonsalg. Jeg håber størrelsen af bøden har en præventiv virkning, skriver Hagen Jørgensen i en pressemeddelelse.

Ud over Viasat blev også telemarketingselskabet Teleperformance og installationsfirmaet Bendix Consult meldt til politiet.

De har begge accepteret at betale en bøde på hver 170.000 kroner.

Telemarketing uden forudgående samtykke over for private er generelt forbudt i Danmark med få undtagelser som eksempelvis salg af avisabonnementer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere