Viasat bøjer sig i sag om ulovligt telesalg

Satellitselskabet Viasat går med til at betale en bøde på 210.000 kroner for at have ringet forbrugere op og forsøgt at sælge digitale parabolmodtagere uden først at have fået forbrugernes samtykke. Det førte i 2002 til, at Forbrugerombudsmanden meldte selskabet til politiet.

Satellitselskabet Viasat bøjer sig og betaler et bødeforlæg fra politiet på i alt 210.000 kroner for at have kørt en telemarketingkampagne over for forbrugere, der ikke havde givet selskabet tilladelse til at kontakte dem.

Viasat, der blandt andet står bag TV3, forsøgte i 2002 at sælge digitale parabolmodtagere til forhenværende kunder og til kunder, der havde analogt udstyr.

En række kunder var utilfredse over, at Viasat ringede dem op, uden de havde givet tilladelse til, at Viasat kunne markedsføre sine produkter over for dem via telefonen.

Derfor klagede flere kunder til Forbrugerombudsmanden, som i august 2002 meldte Viasat til politiet.

Det resulterede i en bøde på 210.000 kroner til selskabet. Et resultat som Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen er godt tilfreds med.

- Sagen viser, at det er dyrt at overtræde reglerne om telefonsalg. Jeg håber størrelsen af bøden har en præventiv virkning, skriver Hagen Jørgensen i en pressemeddelelse.

Ud over Viasat blev også telemarketingselskabet Teleperformance og installationsfirmaet Bendix Consult meldt til politiet.

De har begge accepteret at betale en bøde på hver 170.000 kroner.

Telemarketing uden forudgående samtykke over for private er generelt forbudt i Danmark med få undtagelser som eksempelvis salg af avisabonnementer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere