Viasat bøjer sig i sag om ulovligt telesalg

Satellitselskabet Viasat går med til at betale en bøde på 210.000 kroner for at have ringet forbrugere op og forsøgt at sælge digitale parabolmodtagere uden først at have fået forbrugernes samtykke. Det førte i 2002 til, at Forbrugerombudsmanden meldte selskabet til politiet.

Satellitselskabet Viasat bøjer sig og betaler et bødeforlæg fra politiet på i alt 210.000 kroner for at have kørt en telemarketingkampagne over for forbrugere, der ikke havde givet selskabet tilladelse til at kontakte dem.

Viasat, der blandt andet står bag TV3, forsøgte i 2002 at sælge digitale parabolmodtagere til forhenværende kunder og til kunder, der havde analogt udstyr.

En række kunder var utilfredse over, at Viasat ringede dem op, uden de havde givet tilladelse til, at Viasat kunne markedsføre sine produkter over for dem via telefonen.

Derfor klagede flere kunder til Forbrugerombudsmanden, som i august 2002 meldte Viasat til politiet.

Det resulterede i en bøde på 210.000 kroner til selskabet. Et resultat som Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen er godt tilfreds med.

- Sagen viser, at det er dyrt at overtræde reglerne om telefonsalg. Jeg håber størrelsen af bøden har en præventiv virkning, skriver Hagen Jørgensen i en pressemeddelelse.

Ud over Viasat blev også telemarketingselskabet Teleperformance og installationsfirmaet Bendix Consult meldt til politiet.

De har begge accepteret at betale en bøde på hver 170.000 kroner.

Telemarketing uden forudgående samtykke over for private er generelt forbudt i Danmark med få undtagelser som eksempelvis salg af avisabonnementer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere