Viasat bøjer sig i sag om ulovligt telesalg

Satellitselskabet Viasat går med til at betale en bøde på 210.000 kroner for at have ringet forbrugere op og forsøgt at sælge digitale parabolmodtagere uden først at have fået forbrugernes samtykke. Det førte i 2002 til, at Forbrugerombudsmanden meldte selskabet til politiet.

Satellitselskabet Viasat bøjer sig og betaler et bødeforlæg fra politiet på i alt 210.000 kroner for at have kørt en telemarketingkampagne over for forbrugere, der ikke havde givet selskabet tilladelse til at kontakte dem.

Viasat, der blandt andet står bag TV3, forsøgte i 2002 at sælge digitale parabolmodtagere til forhenværende kunder og til kunder, der havde analogt udstyr.

En række kunder var utilfredse over, at Viasat ringede dem op, uden de havde givet tilladelse til, at Viasat kunne markedsføre sine produkter over for dem via telefonen.

Derfor klagede flere kunder til Forbrugerombudsmanden, som i august 2002 meldte Viasat til politiet.

Det resulterede i en bøde på 210.000 kroner til selskabet. Et resultat som Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen er godt tilfreds med.

- Sagen viser, at det er dyrt at overtræde reglerne om telefonsalg. Jeg håber størrelsen af bøden har en præventiv virkning, skriver Hagen Jørgensen i en pressemeddelelse.

Ud over Viasat blev også telemarketingselskabet Teleperformance og installationsfirmaet Bendix Consult meldt til politiet.

De har begge accepteret at betale en bøde på hver 170.000 kroner.

Telemarketing uden forudgående samtykke over for private er generelt forbudt i Danmark med få undtagelser som eksempelvis salg af avisabonnementer.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

    I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

    Infrastruktur | Hellerup

    Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

    Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job