Derfor er det slut med Googles store spilsatsning Stadia: Følger i kølvandet på massevis af kuldsejlede Google-projekter

ComputerViews: Børnedødeligheden er fortsat høj blandt Google og moderselskabets Alphabets bestræbelser på at blive andet end en reklame-forretning.

Artikel top billede

Stream allevegne med enhver enhed, var hensigten med Google Stadia. Brugerne og spiludviklerne var dog alligevel svære at tiltrække. (Foto: IDG News Service)

ComputerViews: Det lød ellers besnærende, dengang Google løftede sløret for sin nu snart pensionerede spil-tjeneste, Stadia.

I stedet for at have en masse hardware i form af spil-konsoller stående i de enkelte hjem, ville tech-giganten bruge sine massive cloud-muskler til at levere spil-oplevelser via streaming.

Modellen var ellers prøvet før med svigtende held, men Google havde eller godt med teknologisk know-how fra både YouTube og Chromecast-streaming og sin Google Cloud – hvorfor selskabet kunne tilbyde tjenesten på nærmest enhver tænkelig enhed: Tv, Chromebooks, mobiltelefoner og tv-dongles.

Men efter tre års levetid lægges Stadia i graven inde på Googles kæmpemæssige kirkegård af kuldsejlede satsninger.

Og det er der særlige grunde til.

For lidt opbakning

Ambitionerne var ellers tårnhøje, og rent teknisk var Google på et andet niveau: Der blev leveret 4K-opløsninger, mens de andre levede i en "full hd-verden" – og her var ingen tidsbegrænsning på løjerne, modsat andre tjenester.

Men Googles spilsatsning på det tekniske niveau ikke har noget lige, ser det noget anderledes ud, når det gælder to afgørende parametre: Antal brugere og antal spiltitler på platformen.

Her har Google ikke selv oplyst nogle tal, men ifølge niche-mediet Allstadia, estimeres det, at Stadia tæller omkring to millioner aktive brugere i begyndelsen af 2022.

Til sammenligning kan Microsoft ifølge egne tal mønstre over 10 millioner aktive Xbox Cloud-brugere, mens Nvidias GeForce Now tjeneste her til sommer skulle have rundet de 20 millioner. Sonys PlayStation Plus ligger omkring de 47 millioner brugere for en tjeneste, hvor det dog kun er Premium-kunderne der får glæde af cloud-gaming.

Når det gælder om at tiltrække udviklere og spil til platformen, har Google også måtte se sig slået alle tre ovenstående spillere, som alle har haft tætte bånd til spiludviklere og udgivere.

Hvornår lærer Google det?

Google-succeser er der en del af, men for hver succesfuld tjeneste fra søge- og annoncegiganten er et væld af kuldsejlede projekter af varierende størrelser.

I perioden fra 2006 til 2021 er det blevet til 228 fiaskoer eller strandede tiltag, som netmediet Makeuseof noterer, hvilket rundt regnet svarer til 15 om året.

Med endnu en stor maveplasker på cv’et, skriver Google endnu et kapitel i den fortælling, som vil svække sin relation til omverden.

Børnedødelighed er alt for høj blandt selskabets satsninger udenfor kerneforretningen, den der skal sikre fremtidens vækst og en diversificering i en virksomhed hvor over 80 procent af omsætningen stammer fra annonceindtægter.

Forretningspartnere vil derfor også tænke sig om to gange inden de danner parløb med Google, som igen og igen viser sig at døje med at se ud over sine kerneforretning i søge-, annonce- og cloud-forretningerne.

I en verden hvor tech-giganter som Microsoft, Apple og Amazon konstant opdager og opfinder nye indtægtsstrømme fra brede forbrugerrettede services som streaming-tjenester, gaming-platforme og sundhedstjenester over til financielle services og avancerede cloud-tilbud.

Til den strenge regning kommer, at truslen om en global recession, har det med at sætte sig på markedsføringsbudgetterne, hvorfor Google nu synes at være klædt tyndt på til et eventuelt kommende uvejr.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S