Artikel top billede

(Foto: Maserati)

Her er fire nye elbiler du ikke må overse i 2023

Du må ikke overse disse fire nye spillere på den danske elbilsscene.

Mens de etablerede bilproducenter som VW, Mercedes, BMW og Toyota alle er i færd med at elektrificere vognparken, er flere mindre spillere ved at stemple ind.

Blandt dem er både spændende nyfortolkninger af ældre bilmærker, mens helt nye bilmærker samtidig dukker op.

Alene i 2023 er der fire nye elbiler, som du ikke må overse, blandt de store lanceringer.

Lotus Eletre

Det er ikke hver dag at et britisk bilmærke med sportslige ambitioner gør dansk comeback.

Men det er det, der ligger i kortene, når Lotus Eletre debuterer herhjemme i løbet af 2023.

Her vil der lokkes med 2,2 tons power-SUV, som alt efter konfiguration vil kunne sprinte fra 0-100 på tre sekunder med sine over 900 heste eller tilbagelægge 600 kilometer på en opladning.

Når batteriet er tomt, kan lynopladning foregå på 20 minutter takket være 800 volts opladerteknologi.

Inde i kabinen skulle Eletre byde på luksuriøse rammer, med rigelig plads både foran og bagpå, hvor blandet en ’S’ konfiguration, vil nøjes med at byde fire pladser med ultimativ komfort, hvor der skiftevis bydes på både uld og kulfiber-baserede overflader indeni.

Ifølge Lotus vil der bydes på mere bagageplads end i Porsches konkurrerende Taycan Cross Turismo denne tilbyde i alt 405 liters bagageplads).

Infotainment systemet er bygget omkring en 15 tommer stor skærm, der kan klappes af vejen, når det ikke er i brug.

De danske priser er ikke ude endnu, men Lotus Eletre debuterer på udvalgte europæiske markeder til priser fra 95.990 euro, svarende til 714.000 kroner. Eletre R starter ved 150.990 euro.

BYD Seal

Et nyt kinesisk mærke der vil skulle holdes øje med er BYD, som forventes at give sin personbil Seal en europæisk debut en gang i 2023.

Bilen tager udgangspunkt i den kinesiske pendant kaldet ’Atto 4’ som brillerer ved at levere op til 700 kilometers rækkevidde efter den kinesiske CLTC-norm samt 0-100 tider på under fire sekunder.

Dimensionerne er sammenlignelige med Tesla Model 3 og Xpeng P5, hvilket sikrer plads til fem personer samt 320 liters bagagerum bagpå og 50 liter i en frunk under motorhjelmen.

Oppe foran diskes op med et elektronisk instrumentbræt over et 10,25 tommers display samt et 15,6 tommers infotainment-system, som blandt andet byder på 5G-opkobling samt selskabets DiLink app-butik som gør det muligt at hente og installere apps til platformen.

Prisen er endnu ikke offentliggjort, men ud fra de kinesiske prissætninger af selskabets modeller, bør den lande i laget mellem selskabets nuværende kompakte SUV, Byd Atto 3, som i dag debuterer lige under 330.000 kroner herhjemme og selskabets top-SUV, Tang, som koster lige under 600.000 kroner.

Smart #1

Et andet spændende bilmærke, der skal følges i 2023 er Smart, som nu er et samarbejde mellem Mercedes og Geely ( som også står bag blandt andet Volvo, Polestar og Lotus)

Her bydes på en charmerende mini-SUV, som kan tilbagelægge op til 440 km med sit 64 kWh batteri. Det hele rykkes fremad af en velvillig hækmotor på 270 hestekræfter.

En voldsom Brabus-version med firehjulstræk og hele 422 heste er også i kortene med potentiale for ekstra sjove køreegenskaber.

Det hele er serveret i en kompakt bybil på 4,27 meter, der får plads til 320 liters bagage bagved. Den vil dog få lov at trække hele 1.600 kilo.

Priserne skulle debutere til lige under 40.000 euro, hvilket omsat til danske kroner svarer til under 300.000 kroner, mens brabus-versionen skulle koste yderlige 10.000 euro oveni.

Maseratis GranTurismo ’Folgore’

En anden udvikling, der må følges i 2023, bliver når den første eldrevne italienske sportsvogn får sin debut.

Der bliver tale om Maseratis GranTurismo ’Folgore’, som bliver en 2+2 sportscoupé, der med 745 hestes drivlinje kan klare 0-100 disciplinen på bare 2,7 sekunder.

Det 93 kWh store batteri kan lynlades med op til 270 kW, ligesom de konkurrerende Porsche Taycan og Audi E-tron GT.

Modsat de tyske pendant, vil priserne debutere højere, med en debutpris på omkring 200.000 euro, vel at mærke før eventuelle afgifter og moms.

Er der ikke råd til det italienske lyn, kan sportsinteresserede elbilister se mod italienske Abarth i stedet, som inden længe vil være klar med en sportstunet version af den charmerende Fiat 500e.