Datatilsynet revser beredskabs-system: Brugere havde fri adgang til tusindvis af personnumre og adresser

Datatilsynet retter kritik af Hovedstadens Beredskabs ESDH-system, for at give brugerne adgang til følsomme personoplysninger for både nuværende og forhenværende medarbejdere.

Artikel top billede

(Foto: Datatilsynet)

Alle brugere af ESDH systemet har siden 30. maj 2022 haft adgang til både navne, kontaktoplysninger, personnumre og beskyttede adresser indtil bruddet på persondatasikkerheden blev opdaget i november 2022.

Oplysningerne er af Hovedstadens Beredskab blevet bevaret til håndtering af personalesager. Alle brugere af organisationens ESDH-system havde dog fri adgang til de følsomme oplysninger.

I alt havde brugerne adgang til oplysninger fra 2.029 nuværende og tidligere medarbejdere.

Det får datatilsynet til at udtale kritik af myndigheden, som i sin afgørelse noterer, at der frem til 18. april 2023 fortsat var muligt for brugere at tilgå de personfølsomme oplysninger.

Tilsynet kritiserer derfor Hovedstadens Beredskab ”for ikke at have sikret differentieret brugeradgange til tidligere og nuværende medarbejderes kontaktoplysninger i ESDH-systemet, således at det er muligt at udpege de brugere, der har et arbejdsbetinget behov for adgang til de pågældende oplysninger – ikke har truffet passende organisatoriske og tekniske foranstaltninger for at sikre et sikkerhedsniveau, der passer til de risici, der er ved Hovedstadens Beredskab I/S behandling af personoplysninger, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 32, stk. 1.

En ændring af systemet fra 18. april 2023 skal sikre, at kun autoriserede brugere fremover kan søge på personoplysninger.

Hovedstadens Beredskab tæller omkring 1.000 medarbejdere og er en sammenlægning af Dragørs, Frederiksbergs, Københavns og Vestegnens brandvæsener og dækker omkring en million indbyggere.

Afgørelsen kan tilgås her.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Teknologiens frontløbere i en forandringsfyldt verden

    CIO’erne spiller en centrale rolle i at drive moderne virksomheder fremad i en usikker tid.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S