Bog: Da computerspil fik stemme

Spilhistoriker Jamie Lendino afdækker den første store konsolkrig mellem Atari og Mattel. Med Intellivision ville Mattel gøre 16-bit-gaming til smart familieunderholdning i 1980’erne, men fejlede og tabte.

Artikel top billede

Konsolkrige er ikke et nymodens fænomen. Siden årtusindskiftet har Microsoft og Sony kæmpet om markedet for firmaernes spilkonsoller, Xbox og PlayStation. Samme kampe fandt også sted i 1970’erne og 1980’erne. Dengang hed kombattanterne blot Mattel og Atari.

I ”Space Battle: The Mattel Intellivision and the First Console War” er spilforsker Jamie Lendino gået i arkiverne. Hvis nutidens teknologiske udvikling imponerer, tog datidens landvindinger mileskridt. Især inden for digital underholdning i privaten.

At spille computerspil på hjemmets husalter var stadig en relativ ny foreteelse i 1970’erne.

Spilfirmaerne vidste, at der var millioner af dollars at hente på et gryende marked.

Mattel var kendt for produktion af analogt legetøj, men satsede i 1979 formuer på at udvikle spilkonsollen Intellivision. Navnet er en sammentrækning af intelligent television (tv). Målet var at gøre 16-bit-gaming til underholdning tilsat syntetisk lyd, for eksempel stemmer.

Konsollen blev en bragende succes, blandt andet takket være Intellivisions mange ikoniske spiltitler. I sin bog anmelder Lendino 60 af de bedste.

Alting har dog som bekendt en ende. For Mattel kom den nok hurtigere end ønsket. Kun et halvt årti senere var den ellers populære maskine udkonkurreret af Ataris 2600-konsol. Fra 1983 var Intellivision en digital dinosaur.

Set i bagspejlet begik Mattel alle de fejl, som andre tabere i det teknologiske kapløb har erfaret. Blandt andet udelukkelse af tredjepartssoftware og mangel på udvikling. Samme opskrift på fiasko kan overføres til stort set alt inden for digital udvikling. Bare spørg Nokia.

Forfatter: Jamie Lendino

Titel: Space Battle: The Mattel Intellivision and the First Console War

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job