It-fejl gav dobbelt op i lønudbetalinger: Nu skal byen kradse over en milliard kroner hjem

En it-fejl hos en underleverandør skaber kaos i schweiziske delstats lønudbetalinger.

Artikel top billede

(Foto: Denis Nordmann)

Omkring 30.000 schweiziske ansatte i storbyen Zurichs delstats-administration (kanton) ser et overraskende højt beløb tikke ind på kontoen denne måned.

En fejl hos by-administrationens bank, den offentligt-ejede Zürcher Kantonalbank, har fået lønningerne til at blive udbetalt to gange.

Det oplyser kantonens finansafdeling i en meddelelse.

Fejlen betyder at 175 millioner schweizerfranc er blevet udbetalt for meget. Det svarer til godt 1,37 milliarder kroner.

Zürcher Kantonalbank peger selv på, at fejlen er opstået på grund af underleverandøren, teleselskabet Swisscom AG’s systemer.

I en fælles pressemeddelelse meddeler Swisscom AG og Zürcher Kantonalbank at man er bekendt med problemet omfang

”Swisscom er bekendt med alvoren i hændelsen og beklager den ulejlighed, den har frembragt,” lyder det.

Samtidig skaber fejlen en hovedpine for regionalbestyrelsen, som skal finde en metode for at dennes ansatte kan tilbagebetale den ekstra overførsel.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    KMD A/S

    AI Engineer

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    DevOps Softwareudvikler i PET

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job