Filmen om Mark Zuckerberg - kongen af metaverset: 49 procent af alle jordens mennesker er på Facebook

På 20 år er Facebook blevet en giftig pengemaskine. Trods hadtale, misbrug og misinformation er 49 procent af klodens befolkning stadig på.

Artikel top billede

En del latinske mundheld render i tasterne, når emnet er Facebook. Tag blot quis custodiet ipsos custodes – hvem vogter vogterne?

Spørgsmålet løber som en rød tråd i den nye amerikanske dokumentar ”Mark Zuckerberg Metaversets Konge”, der aktuelt ligger på DR TV.

Mark Zuckerberg skabte i 2004 et digitalt træfpunkt for Harvard-studerende, hvor alle kunne vurdere alle (især på udseendet). Den model ville næppe flyve i dag.

Siden blev Facebook en global hyggekrog, hvor millioner delte ud af livets glansbilleder. For eksempel fra ferien på Bali (gerne med solnedgang) og af ungernes tvivlsomme talent for kagebagning. Disse data er som gåsen, der lægger guldæg, i form af personrettede annoncer.

Især efter Det Arabiske Forår i 2011 blev Facebook en magnet for interessegrupper.

I den blide ende finder vi fællesskaber for faldskærmsudspringere og dårligt udstoppede dyr. I den problematiske ende findes hadtale og utilslørede opfordringer til folkedrab.

Med det amerikanske præsidentvalg i 2016 blev Facebook talerstol for ekstreme politiske holdninger. Modellen bliver kopieret af autokrater kloden rundt.

I 2018 stod Zuckerberg skoleret for lovgiverne i en Kongres-høring.

Slutresultatet var et par blide rap over fingrene. Tre år efter tog tidligere Facebook-ansatte Frances Haugen bladet fra munden og talte højt om Facebooks metoder.

Haugen afslørede blandt andet, hvordan Facebook og dets søsterselskaber opererer. Unge, som ser en influencer dyrke motion, møder reklamer for slankemidler.

Derefter får de af tjenesten invitation til grupper med et positivt syn på anoreksi. De såkaldte Pro-Ana-grupper.

Tre uger efter Haugens afsløringer sadlede Zuckerberg om. Konglomeratet af tjenester blev samlet i Meta Platforms.

Hvad firmaets metavers, som Zuckerberg fabler om, skal og er, står dog stadig i på mange måder hen i det uvisse.

Faktum er, at 49 procent af klodens befolkning stadig køber ind på ideen om det fredelige digitale gadekær. Folkemord, fake news og misbrugte data til trods.

Titel: Mark Zuckerberg Metaversets Konge / Hvor: DR TV indtil 31. januar 2027.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job