Test af Apples nye, mægtige iPad Air 13: Den lette iPad er nu en sværvægter

Apples 'Air'-betegnelse mister fuldstændigt sin mening i Apples nye storlærred af en iPad. Men det bliver den nu ikke ringere af.

Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon)

Apple iPad Air har længe været en af mine favoritter i Apples portefølje.

Her får man nemlig serveret de fleste af Pro-modellernes kvaliteter, uden at prisen dog løber løbsk.

Med Apples nye forårskollektion af iPads sker der dog lidt mærkværdige sager med selskabets tablet line-up.

iPad Air er ikke længere den slanke og lette model i familien – det er den nye Pro-model. I stedet får Air’en vokseværk, så der nu tilbydes en større 13”-variant.

Altså en tungere, mere klodset ’Air’, hvis navn nu synes at have udlevet sig selv.

Men den gør det på ingen måde ringere.

Store sager

Dagens testemne er på flere måder den mest interessante version af Apple iPad Air. Den byder ikke bare på en større skærm – den gemmer på flere detaljer, der gør den interessant.

Først det ydre. Her virker iPad Air nærmest identisk med den afgående iPad Pro 12.9. Den deler da også mål, hvilket gør, at de begge kan anvende den tidligere version af Apples Magic Keyboard. Nyeste cover med metalfinish og større touch-flade er dog forbeholdt den nye Pro’er.

Med cover vejer iPad Air 1,32 kilo, 70 gram mere end den nye Pro-model med sit forfinede cover.

Der er dog forskelle, der gør, at jeg vil foretrække den nye Air over den aldrende Pro-model. Den er 10 procent lettere (616 gram), hvilket gør en mærkbar forskel over tid, og så er den en µ slankere i profilen, hvilket man ikke bemærker.

Som oftest med Apple-enheder tilbydes den billigere model i et mere kulørt udvalg af farver, mens man må leve med et monokromt udvalg i Pro-porteføljen.

Hvad man desværre også må leve med i den billigere model, er, at Apple har sparet ansigtsgenkendelsen væk. I stedet får man en ekstra arbejdsgang, hver gang enheden skal låses op, hvor ens finger skal føres til touch-ID knappen. Man lærer dog hurtigt at affinde sig med den skæbne.

Det, der må undværes

Dertil er der nogle mindre Pro-funktioner, som må undværes i forhold til både den nye og afgående iPad Pro. USB-indgangen understøtter ikke Thunderbolt 4, der er kun et enkelt kamera bagpå, og så er skærmen lidt mindre ambitiøs.

Skærmen er ingenlunde dårlig. Tværtimod er den blevet endnu mere lysstærk og farverig end i den forrige iPad Air.

Den tilbyder dog ikke den ekstreme kontrast og lysstyrke, som kan få HDR-indhold til at funkle på Pro-modellerne. Her er heller ikke ’ProMotion’ teknologi til at glatte hakkende bevægelser ud ved at øge frekvensen til 120 Hz.

Til gengæld fungerer den nye, avancerede Pencil Pro glimrende med den nye Air.

Det overordnede indtryk af den 13 tommer store Air-skærm er dog glimrende – bare en cru under det, en Pro-model leverer.

Samme forhold gør sig gældende på lydfronten, hvor iPad Air får halvt så mange højttalere at rutte med. Men med kun to højttalere i maven kan der stadigt leveres stereo-lyd, men altså kun i landskabsformat.

Selvom der er færre højttalere ombord, synes de at være større end før. Der spilles så flot og godt, at man ikke føler det store savn i forhold til Pro-modellerne.

Enkelte benspænd i maskineriet

Kraftværket inde i årets iPad Air er blevet en postgang nyere, da det nu er en M2-processor, der snurrer lystigt, i stedet for en M1’er. Dermed springes der ikke to generationer over som i den nye iPad Pro, som er gået fra M2- til M4-kræfter.

Målt på rå ydelse i benchmark-programmer er den nye iPad Pro med M4-kræfter mellem 30 og 50 procent hurtigere.

Som jeg konkluderede i min anmeldelse af den forrige M2-baserede iPad Pro, er det nu alt rigeligt til tablet-brug – mens der samtidig fortsat er begrænsninger i udvalg og omfang af mere professionelt orienterede apps til iPadOS-styresystemet.

M2-processoren understøtter heller ikke Ray-tracing, hvilket kan udløse lidt lavere visuel kvalitet i de få spil, som understøtter teknologien. Med overgangen til M2 tilbydes dog adgang til MetalFX, hvilket giver et visuelt løft over forgængeren ud over den lidt øgede grafiske ydelse – igen hvis ens spil ellers tilbyder teknologien.

Det, du som iPad-superbruger ellers kan savne, er muligheden for at doble fra otte til 16 gigabyte hukommelse ved at vælge en model med en eller to terabyte lager. Samtidig har Apple på mystisk vis fjernet hardware-understøttelsen til videoredigering af ProRes – noget, som den ellers M2-baserede Pro godt kan håndtere.

Driftstiden er som altid med en iPad ganske eksemplarisk. Der kan regnes med ti timers drift, så længe man holder sig til kontoropgaver, lette apps, browsing og streaming.

Stor opgradering kræver stor opgradering

Apples reviderede iPad Air kunne kort opsummeres som en sikker, om end småkedelig, opdatering af den fine iPad Air med M1-processor.

Det, at der nu tilbydes en 13”-variant giver dog serien en vitaminindsprøjtning, da modellerne med de større skærme begynder at ligne alternativer til Apples egen Macbook-maskiner.

Prismæssig debuterer serien ved 5.499 kroner for 11” modellen, mens der skal spenderes hele to tusinde kroner for den større skærm.

Priserne er steget lidt i forhold til forrige generation, men det hænger sammen med, at den mindst 64 gigabyte-version udgår af programmet, hvilket er en rimelig dispostion, da det begyndte at blive alt for småt.

Tager du en opgradering til 256 gigabyte lager og tilkøber keyboard-coveret, lyder slutseddlen på 11.598 kroner – 1.600 kroner mere end en tilsvarende Macbook Air 13. Apple ved altså godt, at der kan tages mere for en maskine med laptop-potentiale.

Sagen er dog - ligesom med iPad Pro - at iPadOS-økosystemet fortsat er et guldbur, hvor der ikke helt tilbydes software, som kan matche den glimrende hardware. Jeg håber derfor også på, at den kommende opdatering til iPadOS 18 bliver en af de større, så de mange kræfter kan udnyttes bedre.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S