Sådan kan ledere håndtere samfundets vilde problemer

Med bogen ”Vild velfærd” sætter forfatterne fokus på samfundsproblemer, som skal løses på nye måder i en tid, hvor borgernes forventninger til den offentlige sektor stiger, mens ressourcerne bliver færre.

Artikel top billede

Den offentlige sektor står i en brydningstid. Udfordringer som klimakrise, mistrivsel, mangel på arbejdskraft og integration vokser sig større, og der skal tænkes helt nyt i et samarbejde mellem blandt andet den offentlige sektor, det private erhvervsliv og civilsamfundet.

Det er budskabet i bogen Vild velfærd, hvor Andreas Fricke Møller, Kirstine Føge Jensen og Claus Emholdt har sat sig for at vise, hvordan man håndterer vilde samfundsproblemer i praksis.

Vilde problemer er i bogen beskrevet som komplekse, sammensatte og ofte uforudsigelige udfordringer i den offentlige sektor, som ikke kan løses med traditionelle og lineære metoder.

Et gennemgående problem er, at disse vilde problemer involverer mange forskellige aktører, har modsatrettede tendenser og ikke har en entydig og endelig løsning.

Samtidig står offentlige ledere i et dilemma: Borgernes forventninger til velfærden vokser, mens ressourcerne skrumper. Dette paradoks bliver i Vild velfærd kaldt”dødens gab” – et begreb, der beskriver den voksende kløft mellem, hvad borgerne forventer, og hvad den offentlige sektor kan levere.

Forfatternes budskab er klart: Hvis ledere vil håndtere disse vilde problemer, skal de turde tænke nyt.

Det kræver en ny forståelse af ledelse, hvor tværgående samarbejde, systemisk tænkning og langsigtede løsninger er i fokus.

Samtidig fremhæver forfatterne, at den offentlige sektor ikke kan løse problemerne alene. Ledere er i stedet nødt til at skabe det nødvendige samarbejde mellem offentlige, private og civile aktører og se problemer som helheder.

Bogen præsenterer fem tilgange, der kan hjælpe ledere med at håndtere komplekse, vilde udfordringer.

Det handler blandt andet om at forstå sammenhænge frem for enkeltsagsløsninger, eksperimenterende løsninger med borgerne i centrum samt inddrage borgernes oplevelser og behov. Beslutninger bør desuden være baseret på data og forskning.

Vild velfærd fremhæver også, at fremtidens ledere ikke blot skal administrere, men også drive forandring.

De skal turde tage nye veje og anerkende, at komplekse problemer kræver eksperimenter, partnerskaber og tålmodighed.

Bogen giver et forskningsbaseret bud på, hvordan ledere kan håndtere ”dødens gab” og skabe bæredygtige løsninger for fremtidens velfærdssamfund.

Annonceindlæg fra Computerworld

Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car