Forbrugerne vil ikke have Apples spritnye iPhone-model – nu drosler Apple ned for produktionen

Apple nedjusterer produktionen af sin spritnye iPhone Air-serie.

Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon)

Den første banebrydende iPhone i flere år ser ikke ud til at blive den store publikumssucces.

Apples åleslanke iPhone Air ser efter nogle uger på markedet ud til ikke at sælge som forventet, hvilket nu får selskabet til at skrue ned for produktionen af enheden ifølge kilder tæt på Apples underleverandører.

En analyse af det indledende iPhone-salg fra Counterpoint Research viser da også, at iPhone Air alene tegnede sig for tre procent af det samlede salg af iPhone 17-kollektionen.

Air’ens indirekte forgænger, iPhone 16 Plus, tegnede sig her for fire procent af salget.

Den nye Air-kollektion kunne bryste sig af at være en særlig slank og let version af iPhone 17 – en slankekur, som kom på bekostning af driftstiden og antallet af medfølgende kameraer, som begge var reduceret.

Trenden med barberbladstynde telefoner synes heller ikke rigtig at have vindet indpas i Android-segmentet, hvor man hos den sydkoreanske mobilkæmpe Samsung har droppet planerne om at lave en afløser til den tynde S25 Edge-telefon, som noteret af netmediet The Verge.

Fart på den øvrige kollektion

Mens Apple døjer med iPhone Air-salget, går det strygende med selskabets øvrige iPhone 17-kollektion.

Set i forhold til sidste års kollektion er det samlede salg gået 14 procent frem, ifølge Counterpoints tal.

Her viser grundmodellen iPhone 17 sig at være langt mere populær end sidste års 16’er med en fremgang på 31 procent i styksalget, mens der sælges sammenlagt 12 procent flere iPhone Pro- og Pro Max-modeller i år.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job