Den første banebrydende iPhone i flere år ser ikke ud til at blive den store publikumssucces.
Apples åleslanke iPhone Air ser efter nogle uger på markedet ud til ikke at sælge som forventet, hvilket nu får selskabet til at skrue ned for produktionen af enheden ifølge kilder tæt på Apples underleverandører.
En analyse af det indledende iPhone-salg fra Counterpoint Research viser da også, at iPhone Air alene tegnede sig for tre procent af det samlede salg af iPhone 17-kollektionen.
Air’ens indirekte forgænger, iPhone 16 Plus, tegnede sig her for fire procent af salget.
Den nye Air-kollektion kunne bryste sig af at være en særlig slank og let version af iPhone 17 – en slankekur, som kom på bekostning af driftstiden og antallet af medfølgende kameraer, som begge var reduceret.
Trenden med barberbladstynde telefoner synes heller ikke rigtig at have vindet indpas i Android-segmentet, hvor man hos den sydkoreanske mobilkæmpe Samsung har droppet planerne om at lave en afløser til den tynde S25 Edge-telefon, som noteret af netmediet The Verge.
Fart på den øvrige kollektion
Mens Apple døjer med iPhone Air-salget, går det strygende med selskabets øvrige iPhone 17-kollektion.
Set i forhold til sidste års kollektion er det samlede salg gået 14 procent frem, ifølge Counterpoints tal.
Her viser grundmodellen iPhone 17 sig at være langt mere populær end sidste års 16’er med en fremgang på 31 procent i styksalget, mens der sælges sammenlagt 12 procent flere iPhone Pro- og Pro Max-modeller i år.