Det danske marked flyder i øjeblikket nærmest over af udbydere af ERP-systemer, der alle vil have fat i de danske små og mellemstore virksomheder.
Især inden for ERP-systemer til mellemmarkedet er der trængsel i Danmark, og det giver gode muligheder for at forhandle gode priser hjem.
Men virksomhederne bør se sig godt for, mener chefkonsulent Steen Christensen fra Rambøll Management.
- Der er hård konkurrence, men man skal passe på, at prisen ikke bliver styrende, for på langt sigt er det meget mere vigtigt at få den rigtige partner og det rigtige system, end det er at få den laveste pris, siger Steen Christensen.
Den tiltagende konkurrence er blandt andet et resultat af, at de store, som for eksempel SAP og til dels Oracle, bevæger sig nedad i markedet.
Microsoft er med Axapta og Navision også efterhånden dækket ind til at dække markedet både bredere og til at gå højere op i markedet.
Samtidig bevæger flere af de mindre ERP-udviklere sig op i markedet, og en del nye har også fundet vej til det danske marked.
Den danske erhvervsstruktur med mange mellemstore virksomheder gør det interessant for mange af producenterne reelt at bruge Danmark som testland, mener chefkonsulenten.
- Det betyder, at der i høj grad er overkapacitet på det danske marked. Vi ser jo næsten hvert halve år, at der kommer en ny leverandør, siger Steen Christensen.
Han anbefaler virksomheder, der står for at investere i ERP-systemer, blandt andet at kigge nærmere på leverandørens soliditet.
Rambøll Management anslår i rapporten It i praksis 2005, at Danmarks 400 største virksomheder over de kommende tre år vil bruge omkring 4,7 milliarder kroner på ERP-systemer.