Danske fodbold-sites forsøger at omgå loven

Sports-hjemmesiderne Bold.dk og Onside.dk er begge flygtet til .com-adresser for at undgå det danske forbud mod bookmaking-reklamer. Men ifølge skattemyndighederne gør det ingen forskel.

Der er milliarder af kroner i poker og bookmaking over nettet, men spillelovgivningen forhindrer på papiret danske firmaer fra at tage del i gevinsten.

I Danmark er det nemlig ikke bare ulovligt at udbyde spil, men også at reklamere for udenlandske bookmakere.

Det har nu fået fodbold-nyhedssiderne Bold.dk og Onside.dk til at flygte til internationale web-domæner med endelsen .com for at undgå den danske lovgivning.

- En lang række af vores aktiviteter udspringer fra udlandet, og tv-mæssigt sender vi på engelsk licens. Onside er i dag også et engelsk baseret firma. Det er helt klart mere fleksibelt for os at ligge i England, forklarer sportschef Peter Nørrelund fra Viasat Sport, der står bag både Onside.dk og TV 3.

Aktiviteter i Danmark

Han konkluderer, at Viasat med placeringen i England ikke bryder den danske lovgivning, selvom Onside.dk er fyldt med annoncer for bookmakere, som man kan klikke sig videre til.

Den opfattelse deles ikke af fuldmægtig Elisabeth Kjøller fra Spillemyndigheden under Skat, som står for at håndhæve den danske spillelovgivning.

- Det betyder ikke noget, at du opretter en side, som kører i udlandet. Vi anser det for en overtrædelse af Tips- og Lottolovgivningen, så længe du har aktiviteter i Danmark, hvad enten selskabet er her i landet eller har personer her, siger hun.

Fra .dk til .com

Rent teknisk bliver de besøgende på konkurrenterne Bold.dk og Onside.dk automatisk sendt videre til web-adresserne Bolddk.com og Onsidedk.com.

Det er sket hos Onside.dk siden sidste år, mens Bold.dk først har ændret sin adresse i 2006.

Det ændrer dog ikke på, at begge sider bringer fodboldnyheder på dansk skrevet af danske journalister i Danmark.

Bold.dk var tidligere ejet af Divisionsforeningen, som repræsenterer de bedste danske fodboldklubber. Hjemmesiden kom i 2003 ud i stormvejr, da den bragte annoncer for firmaet Sportingbet, og dengang fik Divisionsforeningens direktør, Claus Rode Jensen, annonceaftalen opsagt i en fart.

Nu er firmaet bag Bold.dk solgt til New Media Sport, og her forklarer direktør Jimmi Meilstrup, at det er en sigtelse fra politiet, der har fået selskabet til at flytte alle aktiviteter over i det engelske selskab Bold.dk Limited.

Mange bryder loven

Indholdet skrives af tre journalister i det danske selskab Fodboldfabrikken og sælges derefter til engelske Bold.dk for at undslippe den danske lovgivning.

- Vi mener, at den danske lovgivning strider mod EU-retten, men vi vil ikke løbe nogen forretningsmæssig risiko. Bold.dk bliver nu kørt 100 procent fra England, siger Jimmi Meilstrup.

Der findes angiveligt tusindvis af danske hjemmesider, som i dag ulovligt reklamerer for udenlandske bookmakere.

Kun en lille del af dem opsnappes af skattemyndighederne, som fra 2003 til november sidste år har sendt 350 henstillinger ud om at følge lovgivningen.

En stor del af henstillingerne drejede sig om netreklamer for udenlandske bookmakere, og i omkring 40 til 50 tilfælde har det ført til politianmeldelse, fordi henstillingen ikke blev fulgt.

Prøvesag mod Ekstra Bladet

En af de allerførste prøvesager er mod Ekstra Bladet, som fortsat bringer annoncer for bookmakere på sin hjemmeside.

Sagen begyndte allerede i 2002, men er ikke nået længere end til de indledende behandlinger ved Københavns Byret.

Bookmaker-giganten Ladbrokes har omvendt lagt sag an ved Østre Landsret for at få Dansk Tipstjenestes monopol på spil ophævet.

EU har samtidig barslet med en sag mod den danske stat, fordi spillemonopolet angiveligt er imod EU's regler.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere