Er musikindustrien ved at fumle sig ihjel?

Musikindustrien har selv skabt mange af sine problemer på nettet med en bagstræberisk forretningsmodel. Pick-up'en skal i en helt anden rille, hvis fremtidige tab skal undgåes.

ComputerViews: En sejr til som denne, og krigen er tabt.

Musikindustrien vandt den første træfning med allofmp3 i Fogedretten, men at det overhovedet er kommet så vidt, kan industrien i høj grad takke sig selv for.

Lyt bare til den her skæring.

- Vi kører med en forretningsmodel, der er så forældet, at man ikke skulle tro, det var sandt.

Verden har ændret sig

Nej, det er ikke en af Computerworlds ophidsede debattører, som skælder ud.

Det er såmænd Ged Doherty, chef for musikgiganten Sony BMG i Storbritannien, der filosoferer over industriens manglende evne til at tilpasse sig en verden, der jo unægtelig har ændret sig lidt, siden Duran Duran og Rugsted & Kreutzfeldt sad øverst på hitlisten.

- Vi kører vores forretning, som om vi stadig var i 1982, indrømmer Ged Doherty.

Man kan mene, at det er ironisk, at en branche, der om nogen burde kende værdien af kreative ressourcer, smart markedsføring og fleksibel distribution, er lykkedes med at gøre livet så surt for sig selv.

Malet op i et hjørne

Musikindustrien er blevet skoleeksemplet på en branche, der har malet sig selv op i et hjørne i omstillingen til den digitale verden. Obligatorisk pensum for fremtidige studenter på alverdens business schools.

Det begyndte ellers meget lovende, fra et pladeselskabs-synspunkt, tilbage i slut-1980'erne, da man fejrede cd'ens opfindelse ved at hæve priserne fra den ene dag til den anden.

Men der varede ikke længe inden pick-up’en begyndte at skøjte – for med digitaliseringen kom også internettet, og dermed en åben udfordring til musikkartellernes kontrol over distributionen.

Siden har grammofonen mest spillet i mol.

Den har stået på damage control i metermål, mens der har været en forbavsende mangel på nytænkning, både hvad angår distribution og rettighedsspørgsmål.

Fra Napster og fremefter har industrien konstant været under pres fra file sharing, men man har fortsat ikke formuleret en effektiv modstrategi – udover at sætte efter diverse pirater til tonerne af Wagners Valkyrieridt.

Intet illustrerer vel så fint graden af branchens rådvildhed som at man har ladet hardware-selskabet Apple sætte standarden for distribution af digital musik med dets iTunes.

Truende udsigter

Det er kort sagt gået rigtig skidt hidtil.

Men det kan stadig nå at blive meget værre.

Tal fra brancheorganisationen IFPI viser at omsætningen for den globale musikindustri faldt fire procent i første halvdel af året.

Ged Doherty fra Sony BMG advarer om, at branchen vil tabe en tredjedel af sin omsætning frem til 2010.

Det er klart, at musikindustrien fortsat vil kæmpe sin defensive kamp i retssalene – så branchens højtgagerede advokater kan stadig se frem til mængder af lukrative søgsmål.

Alligevel risikerer man i løbet af få år at relegere sig selv til digital irrelevans, hvis industrien ikke formår at formulere en mere offensiv dagsorden.

ComputerViews er en ny analyseform herhjemme. Læs mere om ideen bag ComputerViews her

Hvis du har forslag eller kommentarer til emner, som du mener, at ComputerViews bør tage op til kritisk behandling, så send os en e-mail på computerviews@cw.dk.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Banedanmark

Cyber Security Manager

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Consultant

Københavnsområdet

Politiets Efterretningstjeneste

Få et job i den højere sags tjeneste som sikkerhedsspecialist i PET

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S