Telenor sætter små-betalere bagerst i køen

Kunder med et forbrug på mindre end 452 kroner om måneden havner bagerst i køen, når de ringer til norske Telenors kundeservice. Men det holder firmaet hemmeligt for kunderne.

Kunder hos Sonofon og Cybercitys norske ejer Telenor havner bagerst i køen hos kundeservice, hvis de ringer for mindre end 452 kroner om måneden.

Selskabet sorterer nemlig kundernes plads i køen ud fra deres månedlige mobilforbrug.

Det betyder, at kunder som ringer for et mindre beløb, havner langt nede i køen, når de har allermest brug for hjælp hos kundeservice. Men det holder selskabet hemmeligt for kunderne, skriver NRK.

Sorterer folk ud fra telefonnummer

I praksis sker sorteringen ved at kunderne bliver bedt om at indtaste deres telefonnummer, når de har ringet op til kundeservice.

Og nummeret skal ikke nødvendigvis tastes ind for at sikre kunden den hurtigste betjening. Nummeret bruges nemlig i stedet til at sortere folk efter, hvor gode kunder de er.

Jo flere penge kunden bruger på Telenor, jo bedre bliver pladsen i køen hos kundeservice. Og kunder som bruger mindre end 452 kroner om måneden bliver sat bagerst i køen, afslører NRK i aften.

Fremgangsmåden gælder både for mobil-og fastnetkunder, bekræfter administrerende direktør hos Telenor, Erik Helset.

Flere opfindsomme påfund

For tre år siden indførte Telenor en service, hvor kunder mod en månedlig betaling kunne komme først i køen.

Men den service blev droppet efter kritiske indslag om ordningen på norsk tv.

De danske datterselselskaber Sonofon og Cybercity sorterer i modsætning til moderselskabet Telenor ikke deres kunder, fortæller Peter Glüsing, som er pressechef for begge virksomheder.

- Vi har heller ingen planer om at gøre det, siger han.

Telenor har tidligere gjort sig bemærket ved at anvende systemer, som automatisk forskelsbehandler kunderne.

I september kom det således frem, at kunder som bander og svovler i telefonen automatisk omstilles til første ledige medarbejder og dermed bliver betjent hurtigere af kundeservice.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere