Telenor sætter små-betalere bagerst i køen

Kunder med et forbrug på mindre end 452 kroner om måneden havner bagerst i køen, når de ringer til norske Telenors kundeservice. Men det holder firmaet hemmeligt for kunderne.

Kunder hos Sonofon og Cybercitys norske ejer Telenor havner bagerst i køen hos kundeservice, hvis de ringer for mindre end 452 kroner om måneden.

Selskabet sorterer nemlig kundernes plads i køen ud fra deres månedlige mobilforbrug.

Det betyder, at kunder som ringer for et mindre beløb, havner langt nede i køen, når de har allermest brug for hjælp hos kundeservice. Men det holder selskabet hemmeligt for kunderne, skriver NRK.

Sorterer folk ud fra telefonnummer

I praksis sker sorteringen ved at kunderne bliver bedt om at indtaste deres telefonnummer, når de har ringet op til kundeservice.

Og nummeret skal ikke nødvendigvis tastes ind for at sikre kunden den hurtigste betjening. Nummeret bruges nemlig i stedet til at sortere folk efter, hvor gode kunder de er.

Jo flere penge kunden bruger på Telenor, jo bedre bliver pladsen i køen hos kundeservice. Og kunder som bruger mindre end 452 kroner om måneden bliver sat bagerst i køen, afslører NRK i aften.

Fremgangsmåden gælder både for mobil-og fastnetkunder, bekræfter administrerende direktør hos Telenor, Erik Helset.

Flere opfindsomme påfund

For tre år siden indførte Telenor en service, hvor kunder mod en månedlig betaling kunne komme først i køen.

Men den service blev droppet efter kritiske indslag om ordningen på norsk tv.

De danske datterselselskaber Sonofon og Cybercity sorterer i modsætning til moderselskabet Telenor ikke deres kunder, fortæller Peter Glüsing, som er pressechef for begge virksomheder.

- Vi har heller ingen planer om at gøre det, siger han.

Telenor har tidligere gjort sig bemærket ved at anvende systemer, som automatisk forskelsbehandler kunderne.

I september kom det således frem, at kunder som bander og svovler i telefonen automatisk omstilles til første ledige medarbejder og dermed bliver betjent hurtigere af kundeservice.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere