Leder: Danmark skal satse på 3D internet

Leder: Den drivende vision bag den store interesse for Second Life er håbet om, at vi står over for internettets næste udviklingsfase. Lad os nu være på forkant med udviklingen.

Computerworld mener: Vi bør tage Second Life alvorligt og sætte internettets virtuelle verdener på den erhvervsøkonomiske dagsorden i Danmark.

Der tegner sig en lang række danske vækstmuligheder i den nye tredimensionelle teknologi – især, hvis vi griber fat i udviklingen tidligt og er klar, når startskuddet går for fremtidens tredimensionelle internet.

Der er aldrig garantier, når det handler om nye teknologier.

Stærke signaler

40 år efter rumfartens gennembrud er rejser ud i verdensrummet stadig ikke en folkeferie.

Ikke desto mindre er det et bemærkelsesværdigt stærkt signal, når en række af verdens toneangivende virksomheder investerer store ressourcer i et nyt teknologisk koncept, som det nu sker med den virtuelle verden Second Life.

IBM, Dell, Amazon, Reebok, Ebay, Sony, General Motors og Reuters er blot nogle af de globalt toneangivende virksomheder, som nu investerer i det virtuelle univers.

De fleste gør det for at eksperimentere med den berigede brugeroplevelse, det er at kunne bevæge sig rundt i et tredimensionelt univers og opleve produkter og ydelser i 3D og møde virksomhedens medarbejdere og andre brugere.

I modsætning til de andre virksomheder satser IBM som globalt konsulenthus på at mestre den nye teknologi for at kunne tilbyde sine kunder at bygge en 3D tilstedeværelse på nettet.

Budget på 100 millioner kroner

Med et budget på anslået 100 millioner kroner og 700 medarbejdere beskæftiget med Second Life er der tale om en usædvanligt stor satsning for et profit­orienteret konsulenthus.

Det vil uden tvivl få andre til at følge efter.

Den drivende vision bag interessen for Second Life er, at vi står over for den næste udviklingsfase for internettet – overgangen fra et todimensionelt hjemmesideunivers til et tredimensionelt univers af sammenhængende levende miljøer, der byder på helt nye brugeroplevelser.

Når internettet bliver 3D, vil vi kunne møde, se og bruge informationer på en ny måde – og skabe en lang række nye muligheder inden for kommunikation, samarbejde, markedsføring, salg, image, relationer og meget andet.

Der er klare paralleller til opfindelsen af browseren og hjemmesiden for godt 10 år siden.

Interessen for Second Life handler grundlæggende om, at jagten på brugerfladen til fremtidens tredimensionelle internet er gået ind.

Det her kan vi bruge i Danmark

Vi har utvivlsomt muligheder for at bruge denne udvikling i Danmark – både som producenter af 3D-løsninger og ved at bruge 3D-løsningerne i konkurrencen på markedspladsen.

It-brugermæssigt er vi fø­rende i verden, og vi har et veludviklet miljø for pc-spil og animation.

Men hvis vi skal forløse potentialet, kræver det, at også danske virksomheder er villige til at eksperimentere sig til erfaringer om de kommercielle muligheder – ligesom politikerne nødvendigvis må iværksætte forsknings- og udviklingsprojekter, der kortlægger erhvervs- og samfundsperspektiverne i fremtidens 3D internet og sørge for at integrere teknologien langt mere i skolerne, så nutidens unge kan bidrage og fremtidens danskere er klædt på til de nye muligheder.

Computerworld har i samarbejde med Innovation Lab og IBM taget initiativ til at bygge et eksperimentarium i Second Life – The House of Horizons.

Projektet vil fungere som en ramme omkring test og prototyper på samarbejdsmodeller og produktudvikling i et 3D internet-miljø. Vi har brug for langt flere af den slags initiativer.

Helge Sander, Bendt Bendtsen, Bertel Haar­der – lad os få en plan for, hvordan Danmark får sit andet liv på nettet – og lad os nu for en gangs skyld være på forkant med en udvikling, vi har oplagte muligheder for at bruge til at sikre fremtiden.

Overskriften er rettet - den oprindelige rubrik var misvisende i forhold til indholdet.

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Capgemini Danmark A/S

IGNITE Graduate Program 2026

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cloud

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Open Application (Denmark)

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S