Leder: Sådan er den gode CIO

Computerworld mener: Det er bekymrende, at mange danske direktører fortsat holder it-lederen ud i armslængde. Det har Danmarks bedste it-chef heldigvis sat sig for at ændre.

Computerworld mener: Digitaliseringen af virksomheden er i stigende grad nøglen til succes i den globale konkurrence.

Hvad enten virksomheden vil lægge en opgave ud til en ekstern partner eller til Kina for at sikre sig konkurrencefordele eller købe sig til nye forretningsområder, så skal it-systemerne forenkle og fremme opgaven - ikke forsinke og forhale.

It-lederens opgave er at digitalisere virksomheden til at være fuldstændig fleksibel – lade it indkapsle forretningen, så hver proces bliver til en legoklods, der kan sættes sammen på nye og bedre måder.

Direktionens opgave er at sætte forretningen strategisk sammen, så helheden af de enkelte dele genererer mest mulig værdi for kunder og ejere.

Afgørende krumtap

I morgendagens digitale vindervirksomhed er partnerskabet mellem topledelsen og it-lederen derfor en afgørende krumtap for succes.

Derfor er det også bekymrende, at mange danske direktører fortsat holder it-lederen ud i armslængde – uden for direktionen – eller underspiller den strategiske betydning af it.

Det er en holdning, som trives selv i en så gennemdigitaliseret branche som bankerne.

Nordeas nye topchef, Christian Clausen, beskrev for nylig i Berlingske Nyhedsmagasin sit syn på it sådan:

“Man kan ikke sige, at it-systemerne er afgørende for vores konkurrencekraft.”

Danske Bank opfatter derimod sine it-systemer som selve forudsætningen for den internationale ekspansion.

Problemet handler givetvis om manglende
digitale kompetencer hos toplederen.

Ifølge “IT i praksis” fra sidste år har ni ud af ti danske administrerende direktører ikke tilstrækkelig forståelse for it til at deltage på en meningsfuld måde i innovationsprocesserne i deres egen virksomhed.

Stærkeste innovations-værktøj

Det er selvsagt katastrofalt i en tid, hvor digitaliseringen er det stærkeste innovationsværktøj på markedet.

Desværre avler ignorance ofte mere ignorance.

Ifølge en ny analyse fra IDC har topledere, som lader it-lederen referere direkte til sig selv, en strategisk forståelse for it, der svarer til 4,6 point på en skala fra 1 til 5.

Topledere, som holder it-lederen på afstand ved at lade ham eller hende referere til for eksempel finansdirektøren, har derimod en strategisk forståelse for it, der svarer til 3,2 point.

IDC’s analyse bør rejse spørgsmålet i de danske direktioner og bestyrelser, samt hos aktionærerne, om hvorvidt ledelsesgruppen er konfigureret på den optimale måde for at sikre succes i en digital fremtid.

Og mens vi er ved emnet – hvorfor ikke samtidig diskutere spørgsmålet om virksomhedens digitaliseringsniveau?

Hvor digitaliseret er virksomheden egentlig sammenlignet med konkurrenterne?

Det er veldokumenteret, at digitaliseringsniveauet har betydning for alt fra profit til omkostninger, innovationsevne og markedsværdi.

Problemet er selvfølgelig, at det kan være vanskeligt at fastslå.

Mangler kollektiv målestok

Vi har i dag ikke en kollektiv målestok for digitaliserings-niveauet i en organisation.

Derfor ved hverken aktionærer eller bestyrelse, hvordan det står til, og derfor ligger der heller ikke et forklaringspres på de topledere, der nedprioriterer it.

Den digitale svaghed er så at sige skjult.

Årets CIO 2007, Kenneth Egelund Schmidt, har sat sig for at ændre på dette.

Sideløbende med digitaliseringen af Danfoss er han formand for en arbejdsgruppe i tænketanken CIO Innovation Forum, som barsler med netop en målestok for den digitale virksomhed.

Der er al mulig grund til at ønske ham held og lykke med opgaven.

Det ville klæde digitaliseringsminister Helge Sander at støtte Kenneth Egelund Schmidts arbejde.

Danmark har en fornem og præstigiøs placering som verdens it-nation nr. 1 målt på isenkram.

Det er en position, som næsten forpligter.

Under alle omstændigheder er det en god platform til at udvikle de måleredskaber og ledelsesmodeller, som kan være med til at sikre succes på fremtidens digitale markedsplads.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Salesforce

    Sådan høster det offentlige værdi af AI-agenter

    AI-agenter skaber allerede resultater i kommunal sammenhæng, men det kræver klare mål og viden om mulighederne for at få størst gevinst af indsatsen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil