Direktøren skal forstå teknologien - ellers ramler det

It-chefer skal være kloge på virksomhedsdrift, lyder tidens parole, men princippet gælder også den anden vej rundt: Den administrerende direktør bør have basal viden om it.

De dage er for længst forbi, hvor den administrerende direktør kunne lade andre om at forstå sig på teknologi.

Den konklusion kunne man høre på analyseselskabet Forresters årlige IT-forum i Edinburgh, hvor den blev fremført af Forresters direktør, George Colony.

"Det betyder ikke, at direktøren skal have dybdegående kendskab til service-orienteret arkitektur, men at han eller hun skal have en grundlæggende forståelse for, hvordan teknologi kan gavne virksomhedens bundlinje," forklarede han.

Hvorfor teknologisk frihjul?

"Hvor mange bestyrelser ville lade en direktør slippe af sted med ikke at vide noget om markedsføring? Ingen! Så hvorfor skulle vedkommende køre på frihjul, når det handler om teknologi?"

I dag burde man ifølge Colony ikke længere tale om "IT", men om forretningsteknologi eller Business Technology - "BT."

"Begrebet it er ikke længere dækkende, for i dag bruger man teknologi til meget andet end den daglige kasserapport og statistik over antal solgte produkter. Teknologien er efterhånden strikket med meget faste masker ind i alt, hvad der foregår i en virksomhed – det er én og samme ting."

Prøv skrige-testen

George Colony foreslog topcheferne at forsøge sig med "skrige-testen": At hive alle stik ud og observere, hvor lang tid, der ville gå, før personalet brød ud i vilde skrig og hyl.

"Kan man udvikle produkter uden teknologi? Kan man skabe omsætning?"

Som led i denne sammenvævning af begreberne er det også vigtigt at have teknologikyndige folk knyttet tæt til direktionen.

Her kan de dels hjælpe it-chefen med at undervise den administrerende direktør, dels "holde hånd" med indkøbschefen, mener Colony.

Europa halter efter

"Af de 20 største selskaber i USA har de 11 teknologifolk i direktionen. Det tilsvarende tal for Europa er seks ud af 20, så Europa halter altså efter i forståelsen for at omforme it til forretningsteknologi."

Marketing og teknologi bør også udgøre nært beslægtede begreber, hvis en virksomhed ønsker af opgradere sig til forretningsteknologisk organisation.

"Effektiv markedsføring og effektiv teknologi, der spiller sammen, er den eneste rigtige vej frem. De to begreber skal ganske enkelt indgå en pagt, selv om det ikke umiddelbart syner som det mest naturlige miks i verden."

Oversat af Lene Sekjær

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S