Direktøren skal forstå teknologien - ellers ramler det

It-chefer skal være kloge på virksomhedsdrift, lyder tidens parole, men princippet gælder også den anden vej rundt: Den administrerende direktør bør have basal viden om it.

De dage er for længst forbi, hvor den administrerende direktør kunne lade andre om at forstå sig på teknologi.

Den konklusion kunne man høre på analyseselskabet Forresters årlige IT-forum i Edinburgh, hvor den blev fremført af Forresters direktør, George Colony.

"Det betyder ikke, at direktøren skal have dybdegående kendskab til service-orienteret arkitektur, men at han eller hun skal have en grundlæggende forståelse for, hvordan teknologi kan gavne virksomhedens bundlinje," forklarede han.

Hvorfor teknologisk frihjul?

"Hvor mange bestyrelser ville lade en direktør slippe af sted med ikke at vide noget om markedsføring? Ingen! Så hvorfor skulle vedkommende køre på frihjul, når det handler om teknologi?"

I dag burde man ifølge Colony ikke længere tale om "IT", men om forretningsteknologi eller Business Technology - "BT."

"Begrebet it er ikke længere dækkende, for i dag bruger man teknologi til meget andet end den daglige kasserapport og statistik over antal solgte produkter. Teknologien er efterhånden strikket med meget faste masker ind i alt, hvad der foregår i en virksomhed – det er én og samme ting."

Prøv skrige-testen

George Colony foreslog topcheferne at forsøge sig med "skrige-testen": At hive alle stik ud og observere, hvor lang tid, der ville gå, før personalet brød ud i vilde skrig og hyl.

"Kan man udvikle produkter uden teknologi? Kan man skabe omsætning?"

Som led i denne sammenvævning af begreberne er det også vigtigt at have teknologikyndige folk knyttet tæt til direktionen.

Her kan de dels hjælpe it-chefen med at undervise den administrerende direktør, dels "holde hånd" med indkøbschefen, mener Colony.

Europa halter efter

"Af de 20 største selskaber i USA har de 11 teknologifolk i direktionen. Det tilsvarende tal for Europa er seks ud af 20, så Europa halter altså efter i forståelsen for at omforme it til forretningsteknologi."

Marketing og teknologi bør også udgøre nært beslægtede begreber, hvis en virksomhed ønsker af opgradere sig til forretningsteknologisk organisation.

"Effektiv markedsføring og effektiv teknologi, der spiller sammen, er den eneste rigtige vej frem. De to begreber skal ganske enkelt indgå en pagt, selv om det ikke umiddelbart syner som det mest naturlige miks i verden."

Oversat af Lene Sekjær




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere