Bredbåndsudbydere: Ingen gratis bærbare til danskerne

Danske bredbåndsudbydere har ingen planer om at følge den engelske model med at give gratis bærbare væk for at erobre kunder.

I England trækker det op til en hård markedskamp om bredbåndskunder. Bredbåndsudbydere vil forære bærbare computere væk til kunder, som binder sig for et to-årigt abonnement.

PC-forhandleren PCWorld er sammen med Orange allerede igang med at forære bærbare computere væk mod at få bredbåndsabonnementer af to års varighed.

Til september vil Carphone Warehouse, AOL og Dell forære Dell-computere til bredbåndsabonnenter, der binder sig for en to-årig periode.

Danske bredbåndsbrugere ser dog ikke ud til at få det samme tilbud.

TDC Internet oplyser til Computerworld, at de ikke har nogle umiddelbare planer om at give bærbare computere væk i kampen om bredbåndskunder.

Telia, der i slutningen af 2004 købte den danske afdeling af Orange, beretter ligeledes, at de heller ikke planlægger at forære bærbare computere væk for at tiltrække bredbåndskunder.

Begge bredbåndsudbydere henviser blandt andet til, at danske internetudbydere ifølge telelovgivningen kun må binde kunderne et halvt år.

Det vil i praksis gøre det svært at få økonomien til at hænge sammen i en bredbåndskampagne med gratis bærbare computere.

IT- og Telestyrelsen har nyligt offentliggjort rapporten "Strategisk eftersyn af telereguleringen", hvor man blandt andet ser nærmere på bindingsperiodens længde.

Her hedder det blandt andet i afsnit 7.2.3 "...telelovgivningens regler om en maksimalt tilladt bindingsperiode på seks måneder kan udgøre en barriere for innovation og investeringer på teleområdet, herunder særligt for udbredelsen og anvendelsen af 3G-tjenester og andre bredbåndstjenester."

Der lægges dermed op til at bindingsperioden med fordel kan forlænges.

Rapporten er til høring i øjeblikket. Når interesseorganisationerne har givet deres kommentarer, kan politikerne begynde at vurdere, om den tilladte bindingsperiode skal være længere.

Hvorvidt det vil give gratis bærbare computere til danskerne, vil tiden vise.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra FPT Software

    Flere Nordiske Virksomheder Ser mod Øst for Succesfuld Digital Transformation

    Kunstig intelligens (AI) og digital transformation bliver i stigende grad centrale elementer i danske virksomheders strategier.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job