Artikel top billede

Den filippinske rorgænger Freddie Sumolio står klar til at reagere på lodsens ordrer, mens besætningen løsner fortøjningen.

Så er Computerworld på langfart

Reportage, 3. dag: Med blot 90 centimeter under kølen går tankskibet Gotland Sofia fra havnen ud mod den engelske kanal. De digitale søkort og GPS sørger for at overvåge farvandet omkring skibet.

Port Jerome, Frankrig: Skibsradioen knitrer med meldinger. 1. styrmand Jonas Jersild Jensen indstiller skærmen med de elektroniske søkort.

Klokken er 14.17. Tidevandet er på vej mod sit højeste, og på kommandobroen venter kaptajn Claus Geerthsen på, at den franske lods skal ankomme for at føre skibet fra Port Jerome oppe af Seine-floden de to og en halv time ud i den engelske kanal.

Først da kan skibet sættes på autopilot med kurs mod Port Everglade i Florida.

Skærmene med radar og elektronisk søkort lyser i skær kontrast til hylderne med de sirligt sammenrullede signalflag.

”Flagene hører gammel tid til. Det er meget sjældent, de bliver taget i brug,” lyder det fra Claus Geerthsen, da Computerworld spørger til flagene.

Computerworld er med tankskibet på turen over Atlanten, og skildrer, hvordan højteknologi er en uundværlig del af den moderne handelsflåde.

Flydende pengeskab

Med mere end 46 millioner liter 87 oktan blyfri benzin i tankene, er Gotland Sofia nærmest et sejlende pengeskab med en værdi på mere end en halv milliard kroner.

14.26 går den franske lods ombord. Han skal have gelejdet det 183 meter lange tankskib ud gennem Seinen, hvor der nogle steder i sejlrenden er mindre end en meter mellem skibets køl og Seinens bunden.

Og med så lille en margen for fejl er det afgørende, at lodsen er opmærksom skibets fart. Hvis farten er for høj , risikerer man, at skibet suges ned på bunden.

Den filippinske rorgænger Freddie Sumolio står klar til at reagere på lodsens ordrer, mens besætningen løsner fortøjningen.

Se alle omkring dem

Officererne overvåger det elektroniske søkort, der er koblet på GPS-systemet. Med den kan de ikke bare overskue skibets position, men også med et klik på det Windows-baserede system identificere skibene omkring dem.

Lige foran Gotland Sofia sejler det lyseblå tankskib Mærsk Rosyth med 8,9 knob (knap 17 kilometer i timen) mod Rotterdam med forventet ankomst dagen efter.

På den måde kan de med AIS (Automated Identification System) følge alle skibe i sejlrenden frem mod den engelske kanal, hvor Seinen udmunder.

Uret viser 15.11, da Gotland Sofia passerer det norske skib Happy Girl fra Stavanger, der venter på at slippe væk fra kajen og ud mod havet.


Lige så stille
En halv time senere sætter lodsen og kaptajnen hastigheden ned på Gotland Sofia til 2,5 knob, for her er afstanden til bunden blot sølle 90 centimeter.

De fladbundede flodpramme synes nærmest at ræse forbi det danske tankskib, der må liste sig frem mod dybere vande for at kunne sætte farten op.

Det flade marsklandskab glider stille forbi, og de græssende får og køer synes som små hvide vatduske set oppe fra kommandobroen mere end fem etager over flodens lysebrune vande.

Gotland Sofia passerer forbi kun 150 fra flodbredden.

16.02: Forude ligger den franske kystby LeHavre. Industriområdet rå, grå skorstene søjler sig mod den grå himmel.

En time senere passerer Gotland Sofia under Normandie broen. Hastigheden er nu 7,9 knob, og der er 1,9 kilometer til havet.

Snart fri fra Seinens snærende bånd.
Følg Computerworld om bord på Gotland Sofia de næste dage.

(1 knob = 1 sømil/time. 1 sømil = 1.852m, red.)




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere