Det danske systemhus TIA, der udvikler og sælger forsikringssystemer, er i gang med at planlægge næste version af sit forsikringssystem.
SOA giver større muligheder
Der bliver tale om et system baseret på en serviceorienteret arkitektur.
Det skyldes, at det vil give TIA's forsikringssystem mulighed for at blive anvendt i flere forsikringsselskaber, er tankegangen i det Virum-baserede firma.
“Codan, Tryg og andre store forsikringsselskaber har brug for systemer, der passer ind i heterogene miljøer. Det vil vi levere med SOA," siger Morten B. Steiner, administrerende direktør i TIA.
Samarbejde med Oracle
Tidligere versioner af TIA har været baseret på Oracle, så valget af Oracles Fusion-platform til udvikling af et SOA-baseret forsikringssystem kommer ikke som den store overraskelse.
"Vi valgte Oracle, fordi TIA allerede baserer sig på Oracle. Den nuværende version fik lagt funktionalitet ned i databasen, hvor det i forrige version lå i Oracle Forms. Nu service-enabler vi den funktionalitet, som vi allerede har," siger Morten B. Steiner.
Oracle stiller produkteksperter til rådighed til gennemgang og sikring af teknisk arkitektur.
Planer klar i april
I øjeblikket er TIA ved at lægge planer for udviklingen af det kommende SOA-baserede system.
Morten B. Steiner vil ikke give nogen meldinger om, hvornår det nye system er klar, men forventer at kunne melde klarere ud i april.
"Vi har valgt teknologi og samarbejdspartnere. Nu er vi i gang med at lægge planer for udviklingsarbejdet. Da vi har brugerkonference i Riga i slutningen af maj, forventer vi at melde ud i...fortsættes
... Riga, da der er mere sikkerhed for at planen holder," siger Morten B. Steiner.
Arkitektur mødes på midten
I designet af den nye serviceorienterede arkitektur, følger TIA en to-strenget strategi.
"Vi følger både en bottom-up og en top-down tilgang.
Bottom-up tilgangen er at tage eksisterende funktionalitet som stort set er kontekstfri og lave et servicekatalog. Samtidig arbejder vi sammen med IBM og Accenture om forretningsmodellen for forsikring. Det er en top-down tilgang, hvor vi sikrer, at de eksisterende services understøtter de nødvendige forretningsgange," forklarer Morten B. Steiner.
Det gyldne service-snit
En af udfordringerne ved at etablere en serviceorienteret arkitektur er, at etablere services med det rette abstraktionsniveau.
Får man for mange små services kan det give performanceproblemer og for få store services skaber en ufleksibel arkitektur.
Kunsten er at finde den gyldne middelvej; det gyldne servicesnit.
"Bliver det for detaljeret, kræver en forretningstransaktion kald af mange services, hvilket kan give performance-problemer. Bliver services for abstrakte, bliver de for ufleksible og kan ikke genbruges på tværs af transaktioner," siger Morten B. Steiner.