Artikel top billede

CSC Danmark kan være en vaklende kolos

CSC - der kører nogle af Danmarks vigtigste it-systemer - har haft så mange problemer med en række statslige projekter, at firmaet snart risikerer, at de vigtigste kunder i staten lægger det på is.

Det er op ad bakke for it-giganten CSC i Danmark for tiden. Ud over bruddet med PFA tabte to store prestigeprojekter i det offentlige pusten sidste år.

I firmaets hovedkvarter i Valby fastholder den administrerende direktør, at der er tale om enkeltstående forsinkelser.

Statens to mest prestigefyldte it-projekter, moderniseringen af Skats systemer og Domstolsstyrelsens digitalisering af tinglysningen, er ramt af forsinkelser på halve og hele år.

Årsagen er problemer med leverancerne fra CSC. Samtidig har seks ministerier været ude med en åbenmundet kritik af CSC’s arbejde med ESDH-systemer i ministerierne.

Og CSC, der sidste år omsatte for over tre milliarder og har omkring 2.600 ansatte, skal til at sende mere positive signaler.

Hvis ikke det sker, kan konsekvensen blive, at CSC havner i en situation, hvor staten ikke vil tage CSC ind i de kommende supercentre i staten. En opgave som statens it-kæledægge helst skal have del i.

Direkte beskydning

Forsvarsministeriet er den skuffede kunde, der har været mest direkte i kritikken af CSC.

Firmaet skulle levere et ESDH-system til 100 millioner kroner til forsvaret.

Men på grund af forsinkelser med systemet endte sagen med, at CSC måtte betale to millioner tilbage og selv betale for timer for omkring syv millioner kroner.

Chefen for Forsvarets it-afdeling, Jesper Britze, har over for Computerworld forklaret, at kontrakten med CSC var blevet opsagt, hvis ikke den var blevet ændret.

Han forklarer, at forsvaret involverede kammeradvokaten tidligt i forløbet, hvis det skulle ende i en retssal.

“Ingen tvivl om, at CSC i dette projekt har været en bøvlet leverandør,” siger Jesper Britze. Han understreger, at samarbejdet efter stram projektstyring nu kører efter de vedtagne økonomiske budgetter og tidsplaner.
Fortsættes

Tilliden halter

Trods en ny tidsplan er tilliden til CSC ikke helt så stor i Domstolsstyrelsen.

Det store projekt i Domstolsstyrelsen, den elektroniske tinglysning, som skulle være klar efter påske bliver først klar i november.

Og da justitsminister Lene Espersen i januar skulle forklare Folketingets finansudvalg, hvad status er på projektet, understregede hun, at der ikke er nogen garanti mod yderligere forsinkelser:

“Domstolsstyrelsen og Devoteam finder dog fortsat, at der er betydelig usikkerhed om, CSC Danmark vil kunne gennemføre opgaven til det nu aftalte tidspunkt,” lyder formuleringen i Lene Espersens talepapir til samrådet.

Justitsministeren understregede dog over for udvalget, at forsinkelserne til trods er CSC markedsledende og har stor erfaring på området.

Administrerende direktør i CSC Danmark, Jesper Kryhlmand, afviser, at der er tale om gennemgående problemer i CSC.

Han mener tværtimod, at der er tale om enkeltstående og forskellige problemer.

“Jeg kan ikke gå ned i de konkrete projekter, men det er da klart, at der vil være udfordringer undervejs i de her projekter. Alle vores projekter udvikles i tæt samarbejde med vores kunder. Det betyder, at der løbende findes forbedringsmuligheder, der kræver justering af ressourcer og leverancer,” siger han.

Han mener dog, at propor­tionerne skal på plads.

Hundredevis af projekter

“Vi kører i hundredvis af projekter, og nu er der kommet nogle både ældre og nyere projekter i søgelyset, og det er klart, at det ikke er godt nok. Men der er altså også rigtig mange projekter, der går godt,” siger Jesper Kryhlmand.

CSC tilskriver altså problemerne i de forskellige projekter vidt forskellige forklaringer.

Blandt andet blev tinglysningsprojektet til Domstolsstyrelsen forsinket, da nøglepersoner i projektet forlod CSC.
Fortsættes

Direktør: Vi har lært af erfaringerne

Men Jesper Kryhlmand konstaterer, at det ikke er et generelt problem hos CSC.

“Historisk set har vi oplevet enkelte flaskehalse, og det er selvfølgelig ikke godt nok. Men vi har lært af vores erfaringer og har de ressourcer, der skal til. Husk på, at CSC er en global virksomhed, hvilket giver mulighed for at tilføre projekter de kompetencer, som er nødvendige,” siger Jesper Kryhlmand.

Både tinglysningsprojektet og CSC’s del af systemmoderniseringen hos Skat er ifølge den administrerende direktør nogle af de første projekter i et nyt marked.

“Vi gennemfører en række projekter i øjeblikket, som er højteknologiske SOA-projekter med høj forretningsmæssig kompleksitet,” forklarer Jesper Kryhlmand.

CSC har dog lige som resten af it-branchen svært ved at finde medarbejdere nok. Men Jesper Kryhlmand fastslår, at firmaet ikke tager opgaver ind, hvis der ikke er ressourcer til det.

“Det er en del af vurderingen, når vi skal byde ind på en opgave,” siger Jesper Kryhlmand.

Og de nuværende problemer i enkelte projekter skal ifølge Jesper Kryhlmand nok blive løst, hvis de ikke allerede er det.

“Det er karakteristisk for os, at hvis der opstår problemer, så stikker vi piben ind og leverer,” siger han.

CSC's position kan være truet

Og CSC skal til i højere grad at levere varen, hvis firmaet vil bevare sin position.

En af de iagttagere, der følger CSC’s position på markedet tæt, er Karsten Fogh Ho-Lanng, chef­analytiker fra IDC Nordic & Benelux. Han mener, at det stadig er åbent, om CSC har fået styr på projekterne.

Derfor mener han også, at det er helt centralt for CSC, at firmaet nu viser kunderne i det offentlige, at man kan levere.

For selv om de fire problematiske projekter, som Computerworld har beskrevet, måske giver dårlig medieomtale, spiller andre elementer en større rolle.

“Det, det virkelig kommer an på, er de direkte relationer til kunden, og om der er nogle af dem, som tager skade af det her. Og jeg kan ikke vurdere udefra, hvor gode CSC’s forklaringer er,” siger Karsten Fogh Ho-Lanng, som konstaterer, at det er vigtigt for CSC at have gode relationer til netop staten.

“Vi kender CSC for kontrakterne med det offentlige, og de store statskontrakter er hjerteblod for virksomheden. Det er også der, man har deres allerstørste kompetencer,” siger Karsten Fogh Ho-Lanng.

Han mener, at det er en vigtig pointe, at de problematiske sager om ESDH, Skat og Domstolsstyrelsen ikke er kommet frem ved, at de offentlige kunder er gået ud med kritikken.

“Kunderne har ikke selv taget initiativ til at gå ud og undsige CSC, så indtil videre kan man sige, at de stadig taler sammen og har tillid til firmaet,” siger Karsten Fogh Ho-Lanng.

Alarmklokkerne er ikke begyndt at ringe hos ham, og det vil de først gøre, hvis CSC ikke får løst problemerne.
“Hvis vi kan se, at de begynder at opsige kontrakterne, eller vi kan se, at flere aftaler går til Siemens, NNIT og KMD, så har de et problem,” lyder Karsten Fogh Ho-Lanngs vurdering.

Rivaler står klar i kulissen

Analytikeren fra IDC ikke i tvivl om, at konkurrerende firmaer står klar til at udnytte CSC’s problemer.

“Det er en situation, som nogle af konkurrenterne kan bruge ganske aktivt, fordi her er en situation, hvor en af hovedleverandørerne vakler en lille smule. Så bliver der måske luft til for eksempel Accenture og KMD, som ikke er så langt inde i staten i dag,” siger Karsten Fogh Ho-Lanng, som dog maner til besindighed.

For der skal meget til for at true CSC’s position på markedet, fordi firmaet har stor erfaring og masser af kompetencer på statens område.

“CSC er og skal nok blive ved med at være en hovedleverandør til det offentlige, selv om man i øjeblikket har nogle udfordringer,” siger Karsten Fogh Ho-Lanng.

Han vurderer, at CSC det seneste år har været i fremgang, siden man i 2006 ikke helt kunne følge konkurrenterne.

Han peger på, at CSC har haft fremgang inden for flere områder.

Alligevel er væksten lidt mindre i CSC end hos konkurrenterne, bortset fra IBM, som også har haft lavere vækst.

Faktisk har CSC haft gode resultater på ESDH-området i 2007, og Karsten Fogh Ho-Lanng peger på, at CSC’s problemer skal ses i relation til markedet, som generelt har været præget af problemer.

“Jeg kan vist ikke huske, jeg har hørt om et FESD-projekt uden problemer,” lyder det lakonisk fra Karsten Fogh Ho-Lanng.

Kompetencerne inden for offentlig it har også været med til at forme CSC’s strategi på verdensplan.

Jesper Kryhlmand fortæller, at virksomheden både i Danmark og på globalt plan har it til den offentlige sektor som et af seks strategiske kerneområder.
“Strategien består af flere komponenter. Vi fokuserer på outsourcing og systemintegration, hvor den offentlige sektor som nævnt er et strategisk forretningsområde,” forklarer Jesper Kryhlmand.

Kæmpecentre er testen

Den administrerende direktør fortæller, at der er tale om ændringer af virksomhedens struktur, som rulles ud over hele verden i løbet af 2008.

Han forklarer, at formålet blandt andet er at samle CSC’s kompetencer inden for de enkelte industrier, så firmaet også kan trække på kompetencer globalt.

“En virksomhed som CSC med global rækkevidde kan også tilføre de nødvendige kompetencer udefra, og det er da også derfor, vi bliver valgt,” siger Jesper Kryhlmand.
Han mener, at den mulighed også giver de offentlige kunder en tryghed i projekterne.

Meget afhænger af den præcise opbygning af den nye statslige it-centerstrategi, og CSC’s administrerende direktør Jesper Kryhlmand afventer mere konkrete meldinger, før han vil melde klart ud om centrene.

“Det virker da fornuftigt at samle tingene. Det er interessant for os at byde ind på, men vi vil afvente, hvordan stategien udformes i praksis, og hvordan staten kommer til at drive det fremadrettet,” lyder det fra Jesper Kryhlmand.

Karsten Fogh Ho-Lanng er overbevist om, at de opgaver, som centrene vil sende i udbud, bliver en målestok for, om CSC har bevaret sit gode forhold til staten.

“Når centrene kommer i spil, må vi se, hvordan CSC’s relationer og evner i forhold til staten i virkeligheden er,” siger Karsten Fogh Ho-Lanng.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk IT-sikkerhedsdag 2022 - identificer, beskyt og forsvar

IT-sikkerhedstruslerne mod virksomhederne er i takt med tiden blevet større og værre, fordi virksomhederne er mere end nogensinde før afhængige af data og IT. Det stiller krav til de IT-ansvarlige, der konstant skal tage bestik af det skiftende trusselniveau. Det kræver blandt andet, at it-sikkerhed bliver sat på den strategiske dagsorden i virksomhederne – men hvordan?

25. januar 2022 | Læs mere


Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere