Computerworld News Service: Virksomheder skaber indflydelse i genforhandling af outsourcing-kontrakter ved hjælp af strategier såsom prissammenligninger og klausuler om gennemsigtighed i regnskabet (de såkaldte blue sky-klausuler), ifølge en undersøgelse af IDC.
Aprajita Sharma, IDC's australske forskningsleder for outsourcing og business process outsourcing (BPO), udtaler: "Dette er primært drevet af behovet for fleksibilitet til at lave kontrakten om og minimere risikoen."
Kunder er dog nødt til at holde sig for øje, at kortsigtede, selektive outsourcing-kontrakter med blue sky-klausuler måske skaffer en større fleksibilitet, men de vil ikke være særligt prismæssigt konkurrencedygtige sammenlignet med traditionelle outsourcing-kontrakter.
På trods af udbredelsen af denne multi-sourcing trend er de traditionelle outsourcing-leverandører som IBM, EDS og CSC alligevel endt med at underskrive længerevarende, pakkeløsningskontrakter i 2007.
"IBM reddede sig en sikker sejr over sine konkurrenter, når det handlede om store kunders opfattelse af IBM som en førende spiller på outsourcing-området.
IBM forstærkede denne opfattelse med nogle strategiske aftaler med høj profil med National Australia Bank, Commenwealth Bank og andre inden for det statslige segment," siger Aprajita Sharma.
Undersøgelsen viser også at:
• Sikkerhedsspørgsmål angående afsløring af interne forretningsgange er blevet et større problem for virksomheder i 2007 sammenlignet med det foregående år.
• Respondenter har placeret 'solid kommunikation' som det vigtigste i et outsourcing-forhold.
• Generelt påvises der en høj aktivitet inden for applikationsvedligeholdelse, -administration og -udvikling hos store virksomheder.
Oversat af Thomas Bøndergaard