Artikel top billede

Danske domæne-firmaer skal samles i ny forening

Firmaerne, som sælger .dk-domæner, vil have oprettet en brancheforening, som kan tale deres sag. Målet er at få mere indflydelse i den politiske proces og øge samarbejdet.

Mens IT- og Telestyrelsen er i gang med at beslutte, hvem der skal styre .dk-domænerne fremover, er de danske domænefirmaer ved at samle sig i en ny brancheforening.

Det skal fremme branchens indflydelse på den politiske proces, og gøre det muligt at tale med samlet røst.

Brancheforeningen, som har fået navnet DKRegistrar.dk skal fungere som et sted, hvor domænefirmaerne kan kommunikere internt, og tale deres sag udadtil.

”Jeg tror, vi har behov for at snakke sammen. I dag er der ikke noget decideret forum, hvor man snakker sammen,” fortæller Peter Larsen, som er initiativtager til brancheforeningen og manden bag GratisDNS.dk.

Bred opbakning

Flere af de større firmaer i Danmark, som sælger domæneløsninger webhoteller herhjemme, har allerede tilkendegivet interesse i en brancheforening.

Et af firmaerne er Ascio, som står bag Speednames, og her er der klar opbakning til en brancheforening.

”Vi tror det at bringe registratorerne sammen, og give dem en fælles platform, hvor de kan dele erfaring, og samarbejde med den danske administrator, myndighederne og det danske internetsamfund som helhed, er den bedste måde at forbedre domænemarkedet,” siger Francesco Cetraro, product manager hos Ascio.

FORTSÆTTES

Politisk indflydelse

Kendt koncept

I Norge og Sverige er lignende brancheforeninger allerede på plads med stor succes.

Peter Larsen tager i de kommende dage til Sverige for at hente inspiration og se, hvordan de gør hos den svenske brancheforening Registrar.se.

”Svenskerne har en model, som er ganske brugbar, og der er en gensidig respekt mellem dem og den svenske domæne-administrator. Og det tror jeg, er meget vigtigt,” siger Peter Larsen.

Vil med på råd

Et af målene for DKRegistrar skal være at få indflydelse på de beslutninger, som kommer til at berøre firmaerne.

Som det er i dag, har de ikke det store at skulle have sagt, og det mener Peter Larsen er forkert.

”Jeg føler efterhånden, at det er holdninger fra enkeltpersoner, der dominerer i dag, og det er måske ikke altid det samme, som vi oplever til hverdag. Det ville være meget bedre, hvis vi havde snakket om det i forvejen og havde mulighed for at påvirke debatten på den måde,” lyder det fra Peter Larsen.

Et muligt forestående emne, er udbuddet af .dk-domæne administrationen.

Frem til 1. juli skal IT- og Telestyrelsen vurdere de bud som er indleveret, og vælge hvem der skal have kontrollen over det danske landedomæne fremover.

”Vi mener bestemt, at vi kan bidrage til beslutningsprocessen og give førstehåndsoplysninger om det danske domænemarked. Og vi er naturligvis meget interesserede i at diskutere de planer, som kandidaterne måtte have og give feedback på de tilbud som er givet,” fortæller Francesco Cetraro.

Indtil videre er foreningen stadig i den tidlige opstartsfase, men indenfor de næste 14 dage håber Peter Larsen på, at brancheforeningen kan blive stiftet og komme i gang.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere