Edison: Web 2.0-generationen bygger rede virtuelt

3Djam vil skabe verdens førende online community for boligindretning i 3D og vokse lige så hurtigt som Skype og YouTube.

Artikel top billede

”Vi skal først opnå proof-of-concept i 2008. Dernæst skal vi tiltrække venturekapital. Målet er at skabe en global virksomhed med vækst i sværvægtsklassen,” fortæller Thomas Jam Pedersen, stifter af 3Djam.

Se Edison-finalistens præsentationsvideo

Rigtige Web 2.0-mennesker flytter selvfølgelig ikke rundt på deres møbler rent fysisk for at finde den bedste feng shui-opstilling: De indretter virtuelt, i 3D og på nettet.

Det vil Edison-finalisten 3Djam, der stræber efter at blive verdens førende online community for boligindretning i 3D, hjælpe dem med.

Hos 3Djam kan brugerne 3D-visualisere deres egne boliger og indrette den med 3D-modeller af produkter fra den virkelig verden.

De kan også dele tegninger med hinanden, og sælge deres hustegninger og hjemmelavede 3D-modeller online.

De kan uploade billeder og video og stille spørgsmål i diverse blogs om boligindretning.

Hver 3D-model kan linke til andre websider på nettet, for eksempel til e-Bay, hvor møblet kan sælges brugt.

3Djam’s website er også en mulighed for producenter af møbler, køkkener og vinduer, der kan sælge deres produkter virtuelt.

Sværvægt i den tunge ende

3Djam's forretningsmodel er at tjene 25 procent af alle salg af 3D-modeller og services imellem brugerne.

Dertil kommer reklameindtægter fra de forventede annoncører.

”Kombination af brugervenlig 3D-bolig indretning, social software og markedsplads for 3D-modeller er aldrig set før,” oplyser stifter af virksomheden, Thomas Jam Pedersen

3Djam er et anpartsselskab og er stiftet i oktober 2006. Virksomheden har endnu ingen omsætningen, men beskæftiger cirka ti freelancere.

”Vi skal først opnå proof-of-concept i 2008. Dernæst skal vi tiltrække venturekapital. Målet er at skabe en global virksomhed med vækst i sværvægtsklassen,” fortæller Thomas Jam Pedersen.

Når han siger sværvægt, mener han i den helt tunge ende.

”Vi forventer et exit inden fem år i stil med Skype eller YouTube.”

Websitet går officielt online midt i 2008, og satser på viral markedsføring.

Se Edison-finalistens præsentationsvideo

Frem til den 16. maj, hvor årets Edison kåres, bringer Computerworld portrætter af alle kandidaterne. Du kan selv stemme på din favorit på cw.dk/edison

Annonceindlæg fra Computerworld

Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S